Debat

Minimal pendler-effekt af københavnsk betalingsring

DEBAT: Betalingsringen har nu endegyldigt vist sig at være stor ståhej for ingenting, skriver Venstres hovedstadsordfører, Martin Geertsen.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Martin Geertsen
MF, hovedstadsordfører for Venstre

Regeringen forsikrer, at pendlerne vil spare masser af tid og suse direkte gennem myldretrafikken, men nye tal fra Vejdirektoratet viser, at den enkelte pendler vinder meget lidt tid med en betalingsring rundt om København.

Tallene fra Vejdirektoratet dokumenterer således, at den enkelte pendler i myldretiden mellem kl. syv og otte om morgenen sparer tre minutter på en tur fra Hillerød til Københavns Rådhusplads, fem minutter fra Helsingør til Rådhuspladsen og seks minutter fra Køge til Rådhuspladsen.

Dermed skal pendlerne som minimum betale fire-fem kroner pr. vundet minut i morgentrafikken, hvilket jo står i skærende kontrast til regeringens løfter om store tidsbesparelser i Hovedstadsområdet med en betalingsring på landkortet.

Derfor må de mange mennesker, som hver dag bruger bilen for at få tilværelsen til at hænge sammen mellem arbejds-, familie- og fritidsliv føle sig snydt, som vandet driver.

Jeg mener, at de minimale tidsbesparelser viser, at regeringens eneste formål med betalingsringen er at trække endnu flere penge op af skatteborgernes lommer.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Martin Geertsen

Public affairs-rådgiver på sundhedsområdet, Primetime, fhv. MF og regionsrådsmedlem (V), Region Hovedstaden
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2008)

0:000:00