Debat

Movia: Den kollektive trafik skal skabe maksimal mobilitet

TRANSPORTDEBATTEN: Den kollektive trafik skal tage borgerne i hånden, fra de går hjemmefra, og til de effektivt og hurtigt er fremme ved deres bestemmelsessted, skriver Movias adm. direktør, Dorthe Nøhr Pedersen.

GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Dorthe Nøhr Pedersen
Administrerende direktør, Trafikselskabet Movia

Hvis vi skal få flere til at bruge den offentlige transport, er vi nødt til at investere og udvikle de steder, hvor der er mulighed for at skabe vækst.

Det gør vi allerede på banerne, men der er også masser af muligheder i bussystemet. Derfor har Movia i sin forretningsplan sat det som et fokusområde, at vi skal udvikle de af vores produkter, der sammen med de øvrige transportmidler bidrager mest til mobilitet og udvikling.

Vi skal sætte ind flere steder.

Fakta
Transportdebatten på Altinget : transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget : transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Transportdebatten vil den kommende tid sætte fokus på 2030-målene, som en bred kreds i Folketinget blev enige om i 2009. Målet er at fordoble togtrafikken og sikre 50 procent mere bustrafik i 2030.

En ny fremskrivning, som DTU Transport har lavet på baggrund af Landstrafikmodellen, viser dog, at togtrafikken, selv med store planlagte investeringer i metro og timemodel, kun vil stige med 38 procent frem mod 2030.

Bustrafikken vil sågar falde med syv procent i perioden.

De konkrete målsætninger tager afsæt i et bredt politisk ønske fra 2009, om at den kollektive trafik i fremtiden skal bære det meste af væksten i transporten.

Men selvom intet tyder på, at man hverken når de konkrete bus- eller togmål, vil den kollektive trafik stadig stige markant mere end vejtrafikken.

Spørgsmålet er dog, hvordan det skal lykkes at nå de konkrete mål, og er de overhovedet realistiske? Eller er 2030-målene allerede forældede og ”ligegyldige”, og hvis det er tilfældet, hvilke målsætninger er der så behov for i forhold til den kollektive trafik?

Deltag i debatten. Send dit indlæg til [email protected].

I Movia vil vi især se på Pendlernettet, som er de ca. 100 vigtigste bus- og lokalbanelinjer, der sammen med de statslige baner og metroen udgør rygraden i den kollektive trafik. Nettet er langtfra færdigudbygget, og når vi sætter ind her, ser vi typisk stor passagervækst.

Hyppige busmuligheder
København, Frederiksberg og Hvidovre har for eksempel netop besluttet at opgradere linje 18 til en ny linje 8A. Det betyder flere busafgange og helt ny natbetjening på linje 18’s rute mellem Hvidovre og Nordhavn.

En vigtig del af det, vi skal arbejde med i Movia, er at reducere borgernes afhængighed af at have egen bil.

Dorthe Nøhr Pedersen
Adm. direktør

A-busserne kører hyppigt og er attraktive, og derfor bliver de sat ind på passagertunge strækninger.

Også S-busserne kan suppleres med nye linjer. Vi skal fortsætte med at styrke de kendte produkter og gøre dem endnu mere udbredte.

Desuden vil vi i Movia gerne hjælpe kommunerne og regionerne med at udvikle løsninger, der gør trængslen mindre.

Vi kan løfte buspassagererne ud af trængslen, når busserne kan komme hurtigere gennem byen via busbaner og doseringsanlæg, hvor busserne kan køre forbi bilkøerne, eller ved signalprioritering, så bussen får grønt lys på de helt rigtige tidspunkter.

Københavns Kommune har netop indviet Nørre Campus, som er en løsning af meget høj kvalitet, hvor bussen kører isoleret i en vejbane for sig selv og derfor ikke er generet af den omgivende trafik.

Skab sammenhæng
På Frederikssundsvej har Københavns Kommune også planlagt, at der skal arbejdes med at give mere plads til busserne, ligesom passagererne på Nørrebrogade og Amagerbrogade kan se frem til, at trafikken kommer til at køre mere på bussernes præmisser.

Vi skal også pleje Pendlernettet ved at skabe sammenhæng - med gode skift, opgraderinger af terminaler og trafikinformation på tværs, så passagererne får hjælp til hele deres rejse med kollektiv transport.

Borgerne skal have samlede løsninger. Uden skelen til, om de rejser med bus, tog eller metro.

Med mobility management vil vi i Movia arbejde med det samlede mobilitetsbehov. Vi skal samtænke f.eks. delebiler, bycykler, flextrafik og samkørsel med den kollektive trafik, så vi ikke kun ser på, hvordan vores passagerer kan bruge busserne og togene, men også hvordan passagererne kommer hen til stoppestedet og stationen.

Maksimal mobilitet
En vigtig del af det, vi skal arbejde med i Movia, er at reducere borgernes afhængighed af at have egen bil.

Det forudsætter, at vi kan få folks hverdagsliv til at fungere godt ved, at man til daglig bruger kollektiv trafik og cykel - og ind i mellem – til det særlige – låner eller lejer en bil.

Vi skal tage borgerne i hånden, fra de går hjemmefra, og til de effektivt og hurtigt er fremme ved deres bestemmelsessted.

Dermed bidrager vi maksimalt til den mobilitet, der er en vigtig forudsætning for vækst og udvikling i vores område.             

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Dorthe Nøhr Pedersen

Adm. direktør, Movia
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1993)

0:000:00