Debat

Movia: Elbusser er fremtiden

TRANSPORTDEBATTEN: Eldrift i fremtiden i busverdenen. Elbusser kan sikre økonomisk fornuftig, CO2-neutral og stabil transport til gavn for alle, skriver næstformand i Movias bestyrelse Per Hovmand og adm. direktør for Movia, Dorthe Nøhr Pedersen.
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Per Hovmand (K) og Dorthe Nøhr Pedersen
Hhv. bestyrelsesnæstformand og adm. direktør, Trafikselskabet Movia

Eldrift er fremtiden i togverdenen. Og det er eldrift i busverdenen også.

Der kommer ikke CO2 og partikler ud af en elbus, og den støjer stort set ikke.

I trafikselskaberne vil vi gerne have, at busserne er et grønt alternativ til bilerne - ikke mindst i byerne, hvor de reducerer trængsel og forurening.

Fakta
Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.
Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Syvende udgave af Transportdebatten sætter fokus på den grønne omstilling på transportområdet herhjemme.

Regeringen har nedsat et udvalg, der skal komme med en køreplan for en mere grøn transport, hvor den overordnede ambition er fossilfri transport i 2050. Men er det for uambitiøst? Eller urealistisk? Og hvilke tiltag, der skal sparke gang i omstillingen? Og hvornår?

I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører - både politikere, fagpersoner og interessenter på transportområdet - give deres svar på nogle af disse spørgsmål. Alle vil de give deres besyv med i forhold til, hvordan man skal komme i mål med en grøn omstilling af transportsektoren i Danmark.

Deltag i debatten:

Send dit indlæg til [email protected].

Vi gør meget for at mindske forureningen fra vores busser, og her er el en oplagt ny energikilde.

Markedet for elbusser er i rivende udvikling i disse år, og når industrien har udviklet de helt rigtige løsninger, er der ingen tvivl om, at det er den vej, vi kommer.

I øjeblikket er Movia med støtte fra Trafikstyrelsen, Københavns Kommune og DONG ved at teste to store elbusser i den københavnske trafik.

Per Hovmand og Dorthe Nøhr Pedersen
Bestyrelsesnæstformand og adm. direktør

Mange fordele
Fordelen ved eldrift i den kollektive trafik er til at få øje på. Der er ikke nogen udledning af CO2, NOx'er og partikler fra elbusserne der, hvor folk bor og færdes.

Udledningen er koncentreret omkring de kraftværker, der leverer strømmen til busserne.

Men selv når man medregner udledningen herfra, er den stadig markant lavere fra elbusser end fra andre køretøjer.

Desuden ligger kraftværkerne oftest uden for byerne og har nogle meget effektive filtre, der reducerer udledningen væsentligt.

I øjeblikket er Movia med støtte fra Trafikstyrelsen, Københavns Kommune og DONG ved at teste to store elbusser i den københavnske trafik.

Busserne har kørt på linjerne 12 og 40 siden december 2013.

På den måde kan vi se, hvordan de fungerer, når der er mange passagerer og meget trafik, og hvordan de fungerer, når der er mindre tryk på.

Økonomisk rationale
Vi vurderer også økonomien i at bruge dem.

Her tager vi både højde for indkøb, opladning af batterierne og vedligehold. Foreløbig ser det ud til, at elbusserne både er billigere at køre og vedligeholde, fordi en elmotor er meget mindre kompliceret end en forbrændingsmotor.

Men vi skal også forholde os til, hvordan batteri-opladningen fungerer. Vi forventer, at de kan køre omkring 250 km i bytrafik efter tre-fem timers opladning.

Vi er spændt på, hvad resultatet af forsøget bliver, når det skal evalueres om knap to år.

Vi tror på, at elbusser er fremtidens busser.

Vi vil løbende teste andre elbusser på markedet, så det kommer nok til at tage tid, før vi har de helt rigtige løsninger, som vi kan sætte i drift i større omfang.

Stabil transport
Vi håber på at sætte gang i endnu et forsøg sammen med Københavns Kommune med elbusser i år, muligvis med opladning ved endestationer.

Movia har op mod 1400 busser, som hvert år benyttes af mere end 200 mio. passagerer.

De skal have en sikker og stabil transport.

Kan vi give dem det uden at forurene for meget imens, er vi kommet langt med vires bidrag mod et CO2-neutralt samfund og mod bedre byer af bo og færdes i.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Dorthe Nøhr Pedersen

Adm. direktør, Movia
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1993)

0:000:00