Noah: Kattegatforbindelsen ødelægger enestående natur

DEBAT: I stedet for at ødelægge fin og enestående natur med en Kattegatforbindelse burde politikerne udbygge den eksisterende togforbindelse mellem København og Aarhus til perfektion, skriver Ivan Lund Pedersen fra Noah-Trafik.

Af Ivan Lund Pedersen
Trafikkonsulent, Noah-Trafik

Så er der igen gang i krav om ny infrastruktur – en genoplivning af tankerne om en Kattegatforbindelse – primært en motorvejsforbindelse.

Dette til trods for at vi i Danmark formentlig har verdens mest udbyggede vejsystem i forhold til landets størrelse og indbyggertal.

Desværre betyder de store vejanlæg, at bilbelastningen i store dele af landet er voldsom. At der i myldretiden kun i gennemsnit er 1,05 person i hver bil, gør belastningen endnu mere meningsløs.

Magtfulde bil- og vejlobbyister
Den tidligere direktør for Vejdirektoratet gennem 25 år, nu afdøde Per Milner, var en mester i at få presset motorveje igennem. Selv han indså dog, at der må være en grænse.

I et interview med overskriften ”Vi har veje nok” i Ingeniøren 6. oktober 2006 udtalte han blandt andet:

”I dag har samfundet veje nok. Der er grænser for, hvor mange veje dette lille land kan anlægge. Nu er der brug for at bygge en ordentlig planlægning op omkring biler og baner.”

Desværre har det store flertal af politikere næppe læst disse kloge ord. De lytter til de magtfulde bil- og vejlobbyister, hvor der ikke er nogen grænser for fantasien, når det drejer sig om at få manipuleret flere veje igennem.

Og deres fantasi får velbetalt bistand af et hav af konsulentfirmaer, som nødigt vil skuffe kundens forventninger.

Enestående natur bliver ødelagt
Der er snart ikke en plet i landet, hvor man ikke kan høre – og lugte – susende biltrafik. Højere hastighedsgrænser og mange flere biler har forstærket belastningen. Flere veje betyder mere biltrafik.

Gentagne store nedsættelser af bilafgifterne siden 1989 og en udhuling af afgiften på benzin (den er kun steget 1,30 kroner siden 1989) er to andre grunde til den voldsomme vækst i biltrafikken.

Det er nu lykkedes de forenede lobbyister at finde nogle fredelige dele af landet, hvor der passende kunne etableres ny infrastruktur.

Den ledige plads er fundet på Vestsjælland, Røsnæs, Samsø og områder i Østjylland ved Hou og Odder. Ret så enestående og fin natur vil blive hel eller delvist ødelagt af en Kattegatforbindelse.

Ødelæggelserne bekymrer dog ikke Jens Kampmann så meget. Han er formand for lobbyorganisationen Kattegatkomiteen. Han udtalte 26. juni 2018 til Ekstra Bladet:

”Men vores foreløbige resultater tyder ikke på store miljøudfordringer på Sjællandssiden og på Samsø, men der kan komme noget på den jyske side ved Hou, hvor der er nogle fredede områder," siger Jens Kampmann.

Klima og miljø har ingen vægt
Miljø og natur er nu heller ikke noget, der indgår med synderlig vægt – om nogen – i de beregninger om en eventuel Kattegatforbindelse, som der nu er afsat 60 millioner gode kroner til at udføre.

Konsulentfirmaerne, der bliver hyret til opgaven, kan nu boltre sig med mere eller mindre ”spekulative” beregninger, der fremtryller velstand og fremgang, hvis der bygges en Kattegatforbindelse.

Jo flere passagerer en ren vejforbindelse vil stjæle fra togtrafikken fra København til Aarhus jo bedre.

Det skyldes, at de samfundsøkonomiske regnestykker indregner flere bilkøb og mere bilkørsel som ren benefit, fordi der derved genereres flere afgifter til staten. Klima, natur, energibesparelser og miljø har så at sige ingen vægt i de samfundsøkonomiske beregninger.

Dette til trods for at en togtur fra København til Aarhus over Fyn ikke tilnærmelsesvis bruger så megen energi og belaster miljøet som en biltur over en Kattegatforbindelse. Dertil kommer energi- og klimabelastningen ved selve bygningen af et så gigantisk anlæg.

Udbyg den eksisterende togforbindelse
Den voldsomme ekstra biltrafik, som et motorvej over Kattegat vil udløse, både i Københavnsområdet, over Sjælland og i Aarhus-området, vil tilmed automatisk betyde krav fra bil- og vejlobbyen om endnu flere vejanlæg.

På den måde skaber store vejanlæg selv de problemer, som derefter skal ”løses” med mere af det samme.

Man bør i stedet satse på at udbygge den eksisterende togforbindelse mellem København og Aarhus og videre nordpå til perfektion. Derfor bør man naturligvis som minimum stå fast på timemodellen.

At komme fra Aarhus til København på to timer er til at leve med. Med hurtigere, hyppigere og billigere tog – og mere information om klimaforandringer og negative effekter ved bilkørsel – vil det være muligt at stimulere bilister til at sætte bilen og tage toget.

En sådan satsning kunne komme det meste af landet til gode. En Kattegatforbindelse vil derimod kun øge forskellen mellem de to største danske byer og resten af landet.

En Kattegatforbindelse er derfor efter Noahs mening ikke acceptabel, uanset om den indeholder en jernbane. Og uanset hvilken finansieringsmodel man måtte komme frem med.

Ødelæggelserne vil være for store.

Forrige artikel DTL: Vognmænd forsvarer S-kritik af social dumping DTL: Vognmænd forsvarer S-kritik af social dumping Næste artikel Ole Birk: Kattegatbro vil gavne biler, busser og Fyn Ole Birk: Kattegatbro vil gavne biler, busser og Fyn
Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

BAGGRUND: Statens årlige tilskud til DSB er reduceret med over 700 millioner kroner, siden den tidligere SR-regering lagde grunden for statsbanernes økonomi frem til 2024. Forude venter et usikkert årti.