Nye miljøkrav til biler skiller vandene: Skandaløst knæfald for industrien eller dødsstød til traditionelle biler?

BILER: EU-forslag vil gøre de europæiske biler 30 procent renere i 2030. Det er ikke godt nok, lyder meldingen fra politikere og grønne organisationer, mens både elbilbranchen og Dansk Energi ser store fordele.

BRUXELLES/KØBENHAVN: Har EU-kommissærerne gjort knæfald for bilindustrien eller sat fut under den grønne udvikling?

Det er der mildest talt delte meninger om, efter Kommissionen onsdag fremlagde sin plan for, at europæiske biler og varevogne skal være 30 procent renere i 2030, målt på udledningen i 2021, med et bindende halvvejsmål på 15 procent i 2025.

Den største kritik går på, at Kommissionen i sit nye forslag afholder sig fra at sætte kvoter for andelen af el-, brint- og andre miljøvenlige biler, der skal finde ud på de europæiske veje, sådan som det er sket i både Kina og Californien.

Login

  • Anmeld

    Holger Skjerning · Tidl. lektor i fysik og ENERGI ved DTU

    Pæne ord om elbiler...!

    Det er forstemmende, at vore politikere og andre agiterer for flere elbiler, men ikke lægger pres på regeringen, så intentionerne efterleves!
    Mindst 4-5 års afgiftsfritagelse for elbiler + plus lokkemad som i Norge, f.eks. tilladelse til at køre i busbanerne, gratis parkering m.v.
    Også plugin-hybridbiler skal delvis afgiftsfritages, da de fungerer som springbrædt, indtil elbilerne får tilstrækkelig rækkevidde.
    Når vi passerer f.eks. 200.000 elbiler, kan politikerne så overveje at lægge en langsomt voksende afgift på bilerne, - Gør dog noget, - i stedet for blot at snakke om det!