Debat

Økologisk Råd: Roadpricing er valget mellem frontløber og fedtspiller

DEBAT: Roadpricing kan være umuligt at komme uden om, hvis vi skal komme trængslen til livs. Derfor er det store spørgsmål, om Danmark skal gå forrest i udviklingen af den næste generation af grønne løsninger, eller om vi i stedet melder os ind i klubben af trafikale fedtspillere, skriver Claus Ekman. 

Hvis ikke vi gør noget, så vil den stigende trafik forvandle København til en stor, osende trafikprop, skriver Claus Ekman. 
Hvis ikke vi gør noget, så vil den stigende trafik forvandle København til en stor, osende trafikprop, skriver Claus Ekman. Foto: Claus Fisker/Scanpix
Anders Brønd Christensen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Claus Ekman
Direktør for Det Økologiske Råd

Det bør stå lysende klart for alle, at trængsel på vejene er blandt de største udfordringer i de fleste storbyer.

Trængslen medfører øget partikelforurening og CO2-udledning, og det koster dyrt både på sundhedsbudgettet og i spildtid.

Herhjemme står det værst til i København, hvor enhver, der har kørt igennem byen i myldretiden, har oplevet den frustrerende stilstand i bilkøen og den grimme smag af forurening i hals og lunger. Der er tale om 16 millioner spildte timer per år og talrige overskridelser af grænseværdierne for luftforurening.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Kurs mod mere trængsel
Fremskrivningerne viser, at problemet kun bliver større.

I 2035 vil der blive foretaget 19 procent flere rejser i København (i forhold til 2015). Dette vil som udgangspunkt forværre trængslen betydeligt og bringe antallet af spildte timer op på 33 millioner.  

Roadpricing kan skabe bedre plads til de transportformer, der fylder og forurener mindst, ved at mindske pladsen til dem, der fylder mest.

Claus Ekman
Direktør for Det Økologiske Råd

Den eneste løsning, der kan fungere på sigt, er at begrænse biltrafikken. Udbygning med flere veje modvirker kun trængslen i den korte tid, det tager, før de nye vejstrækninger også bliver fyldt med biler, og så gør det blot forureningsproblemet værre.

Dertil kommer, at det kun er muligt i meget begrænset omfang at udbygge vejnettet inde i byen, medmindre man vil begynde at rive folks huse ned.

Man støder ofte på argumenter om, at elbilerne jo er lige om hjørnet, og at de vil løse hele forureningsproblemet. Og når de selvkørende biler så kommer, og de smarte algoritmer styrer bilerne mere effektivt gennem byen, så bliver der også styr på trængslen.

Det er bare ikke rigtigt.

Elbil er stadig en bil
Elbiler udleder godt nok færre partikler og mindre CO2, men vejslid, dækslid og bremseslid er stadig væsentlige kilder til forurening med sundhedsskadelige partikler.

Samtidig vil den billigere kilometerpris for kørsel med elbiler og lettere adgang til automatiseret transport øge trængslen. Det er derfor naivt at forestille sig, at trængselsproblemerne bliver løst med batteridrevne, selvkørende biler.

Der skal regulering til, hvis trængslen og de tilhørende problemer skal undgås.

Her er roadpricing et af flere tiltag, der effektivt kan dreje byens trafik over i en mere bæredygtig retning.  

En ny rapport udarbejdet af Center for Miljø og Energi og COWI peger på roadpricing som et af de mere effektive tiltag til reduktion af luftforurening og CO2-udledning i København. Roadpricing kan skabe bedre plads til de transportformer, der fylder og forurener mindst, ved at mindske pladsen til dem, der fylder mest.

Det er smart og målrettet regulering. Udfordringen er, at teknologien endnu ikke er tilstrækkeligt udviklet og afprøvet.

Valget mellem fedtspiller og frontløber
Så nu er spørgsmålet blot, om Danmark skal melde sig ind i klubben af trafikale fedtspillere og vente på, at andre, mere visionære lande går foran, eller om vi skal være med til at drive den nødvendige udvikling fremad.

Og det er jo ikke sådan, at vi fra den ene dag til en anden og helt på egen hånd behøver at smide et tocifret milliardbeløb efter projektet. Vi kunne begynde i det små og se på, hvordan roadpricing kunne skrues sammen, lave forsøgsordninger med de eksisterende teknologier og deltage mere aktivt i internationale samarbejder på området.

Det vil øge sandsynligheden for, at vi kan indføre roadpricing i god tid inden 2035, hvor den øgede trafik ellers vil have forvandlet København til en stor, osende trafikprop.

Hvad er det egentlig vi snakker om?

Markedsbaseret regulering understøttet af digitale løsninger, og som fremmer den grønne omstilling. Det lyder som noget, regeringen selv kunne have fundet på.

Det ville derfor klæde trafikminister Ole Birk Olesen (LA) at komme lidt ind i kampen her, frem for at være så stift fokuseret på, hvordan roadpricing på et tidspunkt ude i fremtiden (når andre har udviklet teknologien, vel at mærke) kan bruges til at reducere afgifterne på biler.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Claus Ekman

Energiattaché, det danske generalkonsulat i Silicon Valley, Californien
cand.scient., ph.d. i eksperimentel fysik (København Uni.)

0:000:00