Økonomisk Råd vil have mere konkurrence på taxiområdet

TAXILOV: Den politiske aftale om taxiloven, der blev indgået i februar, udgør fortsat en barriere, der hindrer potentiel konkurrence på taxiområdet. Det slår Det Økonomiske Råd fast i sin produktivitetsrapport.

Foto: /ritzau/Jens Dresling
Peter Pagh-Schlegel

Den danske lovgivning på taxiområdet udgør en konkurrencebarriere. Det slår Det Økonomiske Råd fast i sin produktivitetsrapport, der blev præsenteret i tirsdags.

Udgiften til at anskaffe sig et taxameter er omkring 15.000 kroner inklusive montering. Det er en meget lav barriere for at komme ind på markedet.

Trine Wollenberg
Direktør, Dansk Taxi Råd

Vi skal ikke længere tilbage end februar, hvor et politisk flertal med transportminister Ole Birk Olesen (LA) i spidsen indgik en politisk aftale på området.

Selvom loven havde en række liberaliserende ændringer, deriblandt en fjernelse af geografiske begrænsninger, blev kravet om sædefølere, videoovervågning og taxametre fastholdt, hvilket førte til lukningen af den digitale kørselstjeneste Uber i Danmark.

Dokumentation

Produktivitetsrådet
Formandskabet for De Økonomiske Råd er udpeget til at være produktivitetsråd fra 1. januar 2017. Produktivitetsrådet skal årligt overvåge produktivitetsudviklingen i dansk økonomi, analysere faktorer bag udviklingen i produktivitet og konkurrenceevne, komme med konkrete anbefalinger, der kan styrke den danske produktivitetsudvikling, og foretage effektvurderinger af produktivitetsfremmende tiltag.

Det siger rapporten om taxilovgivningen
Med ændringen af taxilovgivningen fastholdes imidlertid krav om sædefølere, videoovervågning og taxametre. Dette er primært begrundet i hensynet til at undgå skatteunddragelse. 

Disse krav kan imidlertid udgøre en barriere, der hindrer potentiel konkurrence på taximarkedet og øget anvendelse af digitale teknologier. Ud fra et produktivitetshensyn kan der derfor være et yderligere potentiale ved at lempe disse regler.

Det bør derfor undersøges, i hvilket omfang sædefølere, videoovervågning og taxametre er nødvendige for at modvirke skatteunddragelse, eller om de eksisterende digitale teknologier alternativt kan bidrage til at hindre skatteunddragelse.


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00