Debat

Er tiden løbet fra målene for den kollektive trafik?

TRANSPORTDEBATTEN: Et nyt debatpanel på Altinget : transport vil i den kommende måneds tid debattere målsætningerne for den kollektive trafik. Mød de syv debattører her.

GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Transportdebatten vil den kommende tid sætte fokus på det politiske mål fra 2009, om at den kollektive trafik frem mod 2030 skal stige mere end vejtrafikken. Et mål, Transportministeriet har regnet sig frem til, som betyder en fordobling togtrafikken og 50 procent mere bustrafik i 2030.

En ny fremskrivning, som DTU Transport har lavet på baggrund af Landstrafikmodelen, viser dog, at togtrafikken selv med store planlagte investeringer i metro og timemodel kun vil stige med 38 procent frem mod 2030. Bustrafikken vil sågar falde med syv procent i perioden.

De konkrete målsætninger tager afsæt i et bredt politisk ønske fra 2009 om, at den kollektive trafik i fremtiden skal bære det meste af væksten i transporten. Men selvom intet tyder på, at man hverken når de konkrete bus- og togmål, vil den kollektive trafik stadig stige markant mere end vejtrafikken.

Spørgsmålet er dog, hvordan det skal lykkes at nå de konkrete mål, og er de overhovedet realistiske? Eller er 2030-målene allerede forældede og, hvis det er tilfældet, hvilke målsætninger er der så behov for i forhold til den kollektive trafik?

Fakta
Transportdebatten på Altinget : transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget : transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Transportdebatten vil den kommende tid sætte fokus på 2030-målene, som en bred kreds i Folketinget blev enige om i 2009. Målet er at fordoble togtrafikken og sikre 50 procent mere bustrafik i 2030.

En ny fremskrivning, som DTU Transport har lavet på baggrund af Landstrafikmodellen, viser dog, at togtrafikken, selv med store planlagte investeringer i metro og timemodel, kun vil stige med 38 procent frem mod 2030.

Bustrafikken vil sågar falde med syv procent i perioden.

De konkrete målsætninger tager afsæt i et bredt politisk ønske fra 2009, om at den kollektive trafik i fremtiden skal bære det meste af væksten i transporten.

Men selvom intet tyder på, at man hverken når de konkrete bus- eller togmål, vil den kollektive trafik stadig stige markant mere end vejtrafikken.

Spørgsmålet er dog, hvordan det skal lykkes at nå de konkrete mål, og er de overhovedet realistiske? Eller er 2030-målene allerede forældede og ”ligegyldige”, og hvis det er tilfældet, hvilke målsætninger er der så behov for i forhold til den kollektive trafik?

Deltag i debatten. Send dit indlæg til [email protected].

Det er nogle af de spørgsmål, Transportdebatten den næste måned vil handle om.

De syv debattører er:

Rasmus Prehn, transportordfører for Socialdemokraterne

Michael Svane, branchedirektør, DI

Dorthe Nøhr Pedersen, administrerende direktør, Movia

Morten Engelbrecht, trafikkonsulent, Letbaner.dk

Jess Abildskou, formand, Kollektiv Trafik Forum

Mette Boye, afdelingschef, Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk

Karsten Hønge, transportordfører, SF

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00