Debat

Passagerpulsen: Passagerernes behov i centrum

TRANSPORTDEBATTEN: Det skal være let at komme fra a til b med den kollektive transport, hvis vi skal nå 2030-målene. Og derfor skal passagerernes behov i centrum, skriver Mette Boye, afdelingschef for Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk.

GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mette Boye
Afdelingschef, Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk

Det skal være let at komme fra a til b i den kollektive transport.

Det kræver et enkelt og gennemskueligt billetsystem, hvor vi på forhånd kender prisen for vores rejse, og hvor vi ikke skal spekulere på, om vi nu rejser med det ene eller det andet trafikselskab.

Rejsekortet er derfor som udgangspunkt en god ide, da det netop har til formål at sikre os en let måde at betale for rejsen på. Og meget fungerer godt med rejsekortet.

Fakta
Transportdebatten på Altinget : transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget : transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Transportdebatten vil den kommende tid sætte fokus på 2030-målene, som en bred kreds i Folketinget blev enige om i 2009. Målet er at fordoble togtrafikken og sikre 50 procent mere bustrafik i 2030.

En ny fremskrivning, som DTU Transport har lavet på baggrund af Landstrafikmodellen, viser dog, at togtrafikken, selv med store planlagte investeringer i metro og timemodel, kun vil stige med 38 procent frem mod 2030.

Bustrafikken vil sågar falde med syv procent i perioden.

De konkrete målsætninger tager afsæt i et bredt politisk ønske fra 2009, om at den kollektive trafik i fremtiden skal bære det meste af væksten i transporten.

Men selvom intet tyder på, at man hverken når de konkrete bus- eller togmål, vil den kollektive trafik stadig stige markant mere end vejtrafikken.

Spørgsmålet er dog, hvordan det skal lykkes at nå de konkrete mål, og er de overhovedet realistiske? Eller er 2030-målene allerede forældede og ”ligegyldige”, og hvis det er tilfældet, hvilke målsætninger er der så behov for i forhold til den kollektive trafik?

Deltag i debatten. Send dit indlæg til [email protected].

Vi modtager dog i Forbrugerrådet Tænk en række kritiske henvendelser fra forbrugere og medlemmer om rejsekortet. Vores henvendelser falder i tre kategorier: Rejsekortet er for komplekst, priser på rejser med rejsekortet er uigennemskuelige og rejsekortet mangler løsninger for grupper med særlige behov.

Kundevenligt
Set med forbrugerøjne er rejsekortet nogle gange for komplekst og uigennemskueligt.

Der er nemlig store prisforskelle mellem rejsekortets takster og de øvrige billetløsninger.

Mette Boye
Afdelingschef

For eksempel kan man risikere, at man på en rejse, hvor man tjekker ud og tjekker ind igen inden for 30 minutter, hvis man f.eks. har et kort ærinde tæt på en station, betaler mere for rejsen, end hvis man kørte på en almindelig billet eller klippekort. Rejsekortets kundeservice anbefaler, at man tjekker ud, tjekker ind igen og tjekker ud. Det ”nulstiller rejsen”.

Men er det kundevenligt?

Et andet eksempel er, at hvis rejsen krydser en eller flere af de sorte linjer på et kort (findes på nettet), skal man selv ved rejsens start ændre indstilling på rejsekortet fra anonymt til "landsdækkende" på en rejsekortautomat eller et salgssted. Vidste du det?

Københavns Kommune har taget kompleksiteten alvorligt og laver kurser, hvor borgerne kan lære, hvordan de bruger rejsekortet. Men burde det virkelig være nødvendigt – og hvad med alle de passagerer, der ikke har været på kursus?

Et andet tema, forbrugerne ringer til os om, er priserne, når man benytter Rejsekortet. Der er nemlig store prisforskelle mellem rejsekortets takster og de øvrige billetløsninger.

Let at komme fra a til b
Og det er meget vanskeligt på forhånd at kende prisen på en rejse. Et eksempel er, at en pensionist brugte rejsekort mellem Vejen og Odense.

Der var prisen på en rejse ca. 120 kr. Ved køb af DSB 65-billet er prisen 80 kr.

Altså 40 kr. forskel hver vej. En rejse fra Middelfart til Vejen med rejsekortet (pensionist) koster næsten 63 kr. mens DSB tager 44 kr. For nogle pensionister vil rejsekortet altså gøre den kollektive transport betydeligt dyrere.

For det tredje hører vi fra vores medlemsorganisationer og medlemmer, at der fortsat mangler en rejsekortløsning for passagerer, som har behov for en speciel billetløsning f.eks. pendlere, ungdomskortbrugere, erhvervspassagerer og grupper.

Der er også særlige tilgængelighedshensyn for gangbesværede, synshandicappede, børn osv., som rejsekortet ikke imødekommer.

Det skal være let at komme fra a til b med den kollektive transport, hvis vi skal nå 2030-målene om at fordoble transporten med tog, og at bustransporten skal forøges med 50 procent.

Derfor skal der altid tages udgangspunkt i passagerernes behov og oplevelser, når der udvikles nye systemer eller services til den kollektive transport. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mette Boye

Miljøfaglig chef, WWF Verdensnaturfonden, bestyrelsesmedlem, Institut for Menneskerettigheder
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2001), miljøstudier (York Uni. 1999), Organisationspsykologi, MPO (2020)

0:000:00