Pihl Lorentzen: Jernbanen skal tilbage på sporet

DEBAT: Regeringen skal have forhandlet en bred politisk trafikaftale på plads. Det kræver, at togdriften kommer tilbage på sporet, så vi undgår trængsel på vejene, skriver Kristian Pihl Lorentzen.

Af Kristian Pihl Lorentzen
MF og transportordfører for Venstre

Som jeg har slået fast i et tidligere indlæg, så har det topprioritet med forhandling af en bred politisk aftale om gennemførelse af påtrængende trafikale investeringer frem mod 2030 landet over.

Ikke mindst vejnettet trænger mange steder til et løft af kapaciteten, så fremkommeligheden og sammenhængskraften styrkes.

Venstre er derfor meget optaget af, at mest muligt af den blå trafikaftale fra marts 2019 bliver ført ud i livet med en ny aftale.

Det er forhåbentligt inden for rækkevidde, idet især det nye regeringsparti, Socialdemokratiet, før valget havde travlt med at rose aftalens mange konkrete vejprojekter – til stor glæde for S-borgmestre og andre lokale S-folk rundt om i landet.

Udfordringen bliver selvsagt regeringens støttepartier, Enhedslisten og SF, der i både det såkaldte forståelsespapir og ved et samråd med transportministeren lod forstå, at der ikke skal investeres i vejnettet, selvom både fremtidens grønne biler og hovedparten af den kollektive transport – busdriften – er totalt afhængig af fremkommelige og sikre veje.

Jeg forudser hårde forhandlinger om den sag. 

Udfordringen på jernbanen
Men investeringer og nye anlægsarbejder er absolut ikke det eneste mål i de kommende måneder.

Genopretning af en pålidelig og stabil jernbanedrift er en stor udfordring, der kræver stærkt og vedholdende politisk fokus. Herunder ikke mindst omkring udrulningen af det store landsdækkende signalprojekt, der allerede har givet alvorlige problemer med forsinkelser og fordyrelser til følge.

Men værst af alt, så har det sammen med aldrende lokomotiver og tog hos DSB medført, at en del passagerer efterhånden foretrækker bilen.

Dertil kommer, at den danske togdrift er uhyggelig dyr sammenlignet med andre lande. Billetpriserne er høje, selvom staten giver svimlende 3,5 milliarder om året i direkte tilskud til togdriften.

Tog til tiden er topprioritet
Disse barske realiteter skriger på, at vi politikere sætter fuldt fokus på at få den eksisterende jernbane tilbage på sporet frem for at satse på langsigtede, prestigeprægede og dyre anlægsprojekter i Østjylland og andre steder.

At togene kommer til at køre til tiden og mere effektivt snarest muligt er langt vigtigere, end at der vindes nogle dyrekøbte minutter i rejsetid mellem Aarhus og Odense om otte-ti år.

Dertil kommer, at den danske organisering af jernbanen givetvis er både ineffektiv og for kompliceret, så vi ender med at få alt for lidt for de mange skattekroner, der hvert år bevilges til jernbanen. Også her skal der tages hårdt fat. 

Det er mit håb, at vi på tværs af partierne kan samle kræfterne om at få togdriften tilbage på sporet. Hvis ikke det lykkes, vil der i fremtiden blive endnu mere trængsel på vejene. Hvor der er vilje, er der vej – og tog til tiden!

Forrige artikel Dansk Energi: Forlæng afgiftsfritagelsen for el til biler Dansk Energi: Forlæng afgiftsfritagelsen for el til biler Næste artikel Nye Borgerlige: Brugerbetaling på broer og veje hæmmer sammenhængskraften Nye Borgerlige: Brugerbetaling på broer og veje hæmmer sammenhængskraften