Politisk slinger skaber usikkerhed om elbiler

FEATURE: Bilbranchen kan levere elbiler og ladestandere. Energiselskaberne kan levere strømmen til dem. Og danskerne vil gerne sidde bag rattet. Spørgsmålet er, om politikerne kan finde 50 milliarder kroner til velfærd andre steder end hos benzinbilerne og skabe den nødvendige ro på markedet. 

Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Benjamin Holst

Dilemmaet er, hvordan man får provenuet ind og samtidig differentierer afgifterne, så det bliver en større fordel at købe elbiler. Her kan kørselsafgifter være med til at skabe en løsning, når man har fået udviklet et driftssikkert system. Men der er vi ikke endnu.

Niels Buus Kristensen
Forskningsleder ved Transportøkonomisk Institut i Oslo og medlem af Klimarådet

Vi vil gerne være med til en fælles finansiering af ladestandere, hvis politikerne ellers kan levere nogle mere langsigtede planer for afgifter og udrulning af infrastruktur.

Søren Ignaz
Kommunikationschef for Renault Danmark

“Vi vil gerne være med til en fælles finansiering af ladestandere, hvis politikerne ellers kan levere nogle mere langsigtede planer for afgifter og udrulning af infrastruktur.”

Vi kommer ikke til at mangle billig grøn energi. Udfordringen er infrastrukturen og beskatningen af bilerne. Og vi er ikke i tvivl om rækkefølgen. Danskerne køber ikke elbiler, hvis det er alt for besværligt at have dem.

Lars Aagaard
Direktør for Dansk Energi

Søren Ignaz, kommunikationschef for Renault Danmark, er ikke et øjeblik i tvivl om, hvorfor der står så få elbiler parkeret i danskernes garager:

“Kludetæppet af kompensationer, dispensationer og udsættelser skaber utryghed. Der er ingen motivation for almindelige mennesker i dag. Der er ingen gulerødder i form af kørsel i busbaner, bedre parkering eller strøm. Og foreløbig har vi kun set en lille udsættelse af en midlertidig lov. Der er jo masser af elbiler på markedet, også til en pris, man kan betale, men vi kan ikke sælge til andre end hardcore frontrunners, fordi folk er utrygge. Og det er politikernes ansvar,” siger Søren Ignaz.

0:000:00