R: Biler forurener ikke, men kørsel gør

DEBAT: Roadpricing er vejen frem. Ikke bare for København, men for hele landet. For vi skal beskatte dem, der sviner, og ikke dem, der vælger de rigtige løsninger, skriver Andreas Steenberg, MF (R).

Af Andreas Steenberg
Folketingsmedlem for Radikale

Det skal koste penge at køre på de københavnske veje, fastslog borgerrepræsentationen i København i maj. Dermed er kursen sat mod et mere retfærdigt bilafgiftssystem og et sundere og grønnere Danmark.

I borgerrepræsentationen i København har man taget en vigtig beslutning. 31. maj stemte et flertal nemlig for et forsøg med at indføre betaling for at køre i bil på de københavnske veje. Det betyder, at københavnerne kan se frem til færre timer tabt i kilometerlange morgenkøer.

Men det betyder også, at hjulene er sat i bevægelse mod et bedre miljø og en mere effektiv infrastruktur for resten af danskerne. Og så er roadpricing en del af opskriften på en mere retfærdig bilbeskatning.

Biler forurener ikke – det gør kørsel
Hvis du køber en bil i dag, så bliver de største udgifter til registrerings- og vægtafgiften. To afgifter, der primært beregnes ud fra, hvor meget bilen koster, og hvor meget bilen vejer. Det er ikke rationelt. For vi dør jo ikke, fordi bilpriserne er for høje. Vi dør af luftforurening. Og selvom vægtafgiften er et forsøg på at beskatte forurening, så er det jo ikke vægten på bilerne, der gør dem farlige. Det er det, der kommer ud af udstødningsrøret, når de kører.

Med roadpricing kan vi introducere en mere fornuftig bilbeskatning. En beskatning, hvor man betaler for, hvor meget ens bil forurener, og hvor meget man kører i den. I tilgift vil vi endda med tiden kunne tilpasse vejpriserne i byområderne, så vi ikke alle sammen vælger samme befærdede vej om morgenen. På den måde bliver køer igen noget, man finder på de danske gårde og ikke på vores veje.

Først København, så hele Danmark
Roadpricing er vejen frem. Ikke bare for København, men for hele landet. For vi skal beskatte dem, der sviner, og ikke dem, der vælger de rigtige løsninger. Før vi kan rulle roadpricing ud i hele landet og skrotte registreringsafgiften og vægtafgiften, rejser der sig dog nogle spørgsmål. Hvor meget skal det koste at køre en kilometer på en central gade? Hvor meget for en kilometer på en vej i forstæderne? Og hvordan skal kommunen få adgang til bilisternes kørselsoplysninger på en forsvarlig måde?

Der er mange spørgsmål. Men svarene får vi kun, hvis vi tør prøve os frem. Det er jeg glad for, at Københavns Kommune nu gør. Længere fremme af roadpricing-vejen venter nemlig et sundere, grønnere og mere retfærdigt Danmark.

Forrige artikel Forsker: Roadpricing er den rigtige løsning, som ingen tør gennemføre Forsker: Roadpricing er den rigtige løsning, som ingen tør gennemføre Næste artikel Vognmænd til Københavns politikere: Udsæt hjemtagning af affaldsindsamling Vognmænd til Københavns politikere: Udsæt hjemtagning af affaldsindsamling
Dan Jørgensen får en næse for klimanøl

Dan Jørgensen får en næse for klimanøl

KRITIK: Klimaminister Dan Jørgensen modtager en næse af Folketinget for at være nølende med at indkalde til forhandlinger om iblandingskrav for biobrændstof i brændstof.