Debat

Radikalt byrådsmedlem: Lad os indkapsle de danske motorveje med solcelleanlæg og energiparker

Danmarks areal er ikke stort nok til alle de ønsker, vi har til natur, infrastruktur og landbrug. Vi bør derfor udnytte vores arealer og indkapsle de danske motorveje med solcelleparker og energianlæg i byområder for at mindske motorvejsstøj og skabe grøn energi lokalt, skriver Anders Medum Groth.

Potentialet og arealet er enormt. Pludselig kan forstadskommunerne få mulighed for at sikre en lokalt produceret grøn energi, der kan tale i den rigtige retning i klimaregnskaberne, skriver Anders Medum Groth.<br>
Potentialet og arealet er enormt. Pludselig kan forstadskommunerne få mulighed for at sikre en lokalt produceret grøn energi, der kan tale i den rigtige retning i klimaregnskaberne, skriver Anders Medum Groth.
Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Klimakrisen er over os. Og en større energikrise har raset over landet.

Der er kommet flere biler på vejene ind til de store byer, og trafikstøj har vist en sammenhæng med demens. Samtidig kommer flere og større motorveje, som vil skabe mere trafik og støj.

Antallet af personbiler i Danmark har aldrig været større og stiger fortsat. Med elbilernes fremmarch kunne man tænke, at støjen snart vil være en saga blot.

Faktum er desværre bare, at med de hastigheder, som trafikken på motorvejene foregår ved, er dækstøjen markant højere end motorstøjen. Elbilerne er både tungere og typisk med større dæk, og derfor vil støjen herfra ikke mindskes.

Trafikstøj er hvert år skyld i flere for tidlige dødsfald end dødsfald, der kan tilskrives trafikdrab. Sundhedskonsekvenserne ved trafikstøj er bredt belyst.

Alligevel har vi som samfund ikke taget støjproblematikken seriøst, og ved den seneste infrastrukturaftale var det en marginal pulje af midler, der blev afsat til støjbekæmpelse.

Men det er ikke den eneste udfordring, vi har.

Læs også

Kriser på stribe

For et par år siden led vores energiforsyning under for lidt nedbør i Norge til grøn vandenergi, samtidig med at vinden ikke for alvor tog fat det år. Gaspriserne steg markant og kulkraftværker blev åbnet igen. 

Siden det var virkeligheden, er der ingen konkrete indsatser sket for forbedring af energiforsyningen i Danmark.

Der bliver stort set ikke sat vindmøller op på land mere, og havvindmølleparkerne udebliver. Det er på tide at tænke nyt i vores energiforsyning. Overordnet set dækker vindmøller i dag cirka 47 procent af vores elforbrug, mens solenergi står for 3 procent.

Der bliver stort set ikke sat vindmøller op på land mere, og havvindmølleparkerne udebliver. Det er på tide at tænke nyt i vores energiforsyning. 

Anders Medum Groth
Byrådsmedlem (RV), Furesø Kommune

Vindmølleeventyret er ikke længere et eventyr og giver konstante problemer lokalt, hvor borgere ikke vil have vindmøllerne tæt på deres boliger – de støjer og skæmmer.

I bynære områder er de praktisk talt umulige at få etableret. Man skal langt væk fra de store byer for at møde en vindmølle, og i Nordsjælland kan du stort set ikke møde en eneste.

Andre steder i landet inddrages store potentielle naturområder i dag til solcelleparker og vindmøller, hvor den frie natur kunne have fået mere plads i stedet. Der var jo også en biodiversitetskrise, vi skulle løse, og en forpligtelse til at afgive mere areal til naturen.

Vi ved, at Danmarks areal ikke er stort nok til alle de ønsker og forpligtelser, vi har til natur, infrastruktur, landbrug og bebyggelser. Hvis et areal kan bruges til flere formål, er det bare med at få det gjort. 

Det er på tide for alvor at få sat ind overfor vores store udfordringer. Vi har behov for mere grøn energi, og vi har behov for en markant reducering af trafikstøj fra motorveje i bynære områder.

Læs også

Løsningen er fundet

Den gode nyhed er, at løsningerne er fundet, men der har ikke været stor politisk interesse omkring dem. I dag er det muligt at overdække hele motorvejsstrækninger og kapsle dem inde med relativt lette konstruktioner.

Konstruktioner hvorpå man kan opsætte solcelleanlæg og reelt set energiparker. Med den løsning vil vi både fjerne motorvejsstøjen fra bynære områder, skabe grøn energi lokalt, hvor den skal anvendes, og forbedre udnyttelsen af vores arealer.

Pludselig kan forstadskommunerne få mulighed for at sikre en lokalt produceret grøn energi.

Anders Medum Groth
Byrådsmedlem (RV), Furesø Kommune

Med vindmøllerne har vi gode erfaringer med at lave andelsbaserede ejerløsninger. Det samme kunne gøres med motorvejssolceller.

Potentialet og arealet er enormt.

Pludselig kan forstadskommunerne få mulighed for at sikre en lokalt produceret grøn energi, der kan tale i den rigtige retning i klimaregnskaberne.

Tilbagebetalingstiden er ikke dårligere, end når man etablerer store infrastrukturprojekter som en bro over Øresund eller en tunnel fra Lolland til Tyskland.

Men det kræver vilje og mod fra politisk side til at bane vejen, og at Folketinget tager udfordringen på sig.

Det er på tide at tage udfordringerne seriøst og komme med løsninger. Løsninger som vi allerede kender, men som kræver mod og vilje til at få realiseret.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










0:000:00