Debat

Regionrådskandidat: Hovedstadens forbrug af biodiesel er ikke bæredygtigt

Region Hovedstaden bør satse på elektrificering fremfor HVO-biodiesel, skriver Thomas Rohden (R). *Indlæggets rubrik og manchet er ændret efter publicering. 

Region Hovedstaden har planer om at udvide sit forbrug af HVO-diesel, selvom det potentielt er med at til at rydde regnskoven, skriver Thomas Rohden. 
Region Hovedstaden har planer om at udvide sit forbrug af HVO-diesel, selvom det potentielt er med at til at rydde regnskoven, skriver Thomas Rohden. Foto: Colourbox
Thomas Rohden
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

*Altinget er efter publicering af indlægget blevet gjort opmærksom på, at Region Hovedstaden ikke benytter sig af HVO-biodiesel, der indeholder palmeolie og soja. Det betyder, at der ikke er belæg for flere af de påstande, der fremføres i indlægget. Derfor er den oprindelige rubrik og manchet også ændret. Altinget beklager fejlen. 

Jordens skove afbrændes, biodiversitet ødelægges, og enorme CO2-lag ryger direkte op i atmosfæren. Desværre går det alt for hurtigt. Hvert eneste minut mister kloden det, der svarer til 27 fodboldbaner med skov.

Og selvom det jo kunne være nærliggende at skyde skylden på de fattige bønder i Brasilien, Malaysia og Indonesien, så er det måske på tide, at vi i stedet ser indad. Den massive afskovning i verden skyldes nemlig særligt, at vi, i den udviklede del af verden, har en umættelig appetit på soja og palmeolie.

Denne efterspørgsel bliver i disse år stærkt understøttet af tankstationernes forsøg på at skabe såkaldte grønne drivmidler, der kan agere som et billigt grønt alternativ.

Det seneste skud på stamme er biodieselformen HVO, der af både Q8, OK-benzin og Circel K er udråbt til at være et grønt mirakel. Flere er hoppet på limpinden, og i 2019 steg importen af HVO med over 60 procent.

Regionens sygetransport kører på palmeolie og soja

Men sandheden er dog, at den HVO, der kan tilgås til overkommelige priser, som reglen er proppet med palmeolie og soja.

Netop derfor har både Rådet for Grøn Omstilling og Concito gentagende gange advaret mod brugen af HVO-biodiesel, fordi det i virkeligheden ikke er så grønt, som tankstationerne får det til at se ud på papiret.

Den massive afskovning i verden skyldes nemlig særligt, at vi, i den udviklede del af verden, har en umættelig appetit på soja og palmeolie.

Thomas Rohden
Regionrådskandidat, Region Hovedstaden (R)

Spørger man den grønne NGO Biofuelwatch, der har særlig ekspertise inden for området, mener de, at HVO er mere skadeligt for klimaet end almindelig fossil diesel. Dette skyldes særligt, at palmeolie, såfremt man medregner arealbenyttelse, er tre gange så klimabelastende som almindelig diesel.

Disse advarsler har man i Region Hovedstaden valgt at overhøre. Her er man hoppet med på HVO-dillen, og allerede nu kører flere af regionens sygetransport rundt med tanken fyldt af palmeolie og soja. Det stopper dog ikke her. For planen er tilmed at udbrede brugen af HVO-biodiesel, så det i fremtiden skal benyttes på endnu flere af regionens transportmidler.

Arealbenyttelse indgår nemlig ikke i Region Hovedstadens regnskaber, så her reklamerer man stolt med de store CO2-besparelser, det medfører at fylde tanken med palmeolie.

Der er brug for en U-vending

På den måde er Region Hovedstaden trods gode intentioner med til at sikre et marked for fortsatte skovrydninger i verdens tropiske egne. For så længe der er penge at tjene på at sælge palmeolie til dansk biodiesel, så vil fattige bønder fortsætte med at fælde verdens regnskove.

Der er derfor brug for en politisk U-vending. Vi kan ikke bygge vores grønne omstilling på pæne Excel-ark, hvis den i virkeligheden er med til at puste endnu mere liv i klimakrisen.

For selvom afskovning af Amazonas selvfølgelig ikke kan ses i Region Hovedstadens CO2-regnskab, så vil den globale effekt af at masseimportere palmeolie næppe få klimaforskerne til at klappe i deres hænder.  

I stedet må vi gå helt og fuldt ind i elektrificeringen af vores transport, så vi kan undgå palmeolie, soja og andre tvivlsomme biobrændstoffer.

Kun på den måde kan vi sikre, at det primære drivmiddel i den grønne omstilling bliver Nordsøens havvindmøller og ikke tropiske regnskove.

*I en tidligere version var indlæggets rubrik: "Regionrådskandidat (R): Region Hovedstaden kører på biodiesel fyldt med palmeolie og soja". Det er ændret, da der ikke er dækning for påstanden. Altinget beklager fejlen. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00