Røde partier vil sparke gang i roadpricing

BILAFGIFTER: Står det til SF, EL og Radikale, bliver der sat gang i arbejdet med roadpricing i næste valgperiode. Men hverken transportministeren eller de borgerlige partier kan se det for sig.

Danmark skal ikke eksperimentere med roadpricing, mener Venstre.
Danmark skal ikke eksperimentere med roadpricing, mener Venstre.Foto: Colourbox.dk
Hjalte T. H. Kragesteen

Der er intet som helst, der tyder på, at teknologien er der til at starte den debat i den næste valgperiode. Det er en irrelevant debat på nuværende tidspunkt.

Magnus Heunicke (S)
Transportminister

Roadpricing bliver nu bragt ind i valgkampen.

Det er nemlig den eneste rigtige måde at beskatte bilisme på, lyder det fra store dele af rød blok.

"Vi skal arbejde videre med roadpricing og i første omgang sætte gang i et storskala-forsøg. Vi skal i gang med at udvikle teknologien," siger Radikales transportordfører, Andreas Steenberg.

Dokumentation

Det skriver Trængselskommissionen om roadpricing:

Roadpricing er elektronisk opkrævning af afgift til staten for den enkelte bilists brug af vejnettet på baggrund af GPS-måling af hvornår, hvor langt og hvor kørslen finder sted. 

Via en politisk fastsat takststruktur kan roadpricing i princippet anvendes til at regulere en række udfordringer, der er forbundet med trafik, transport og samfundets beskatninger heraf. Trængselskommissionen finder, at den afgørende årsag til at overveje roadpricing er muligheden for målrettet at regulere trængsel. 

Roadpricing bør kobles sammen med en omlægning af bilbeskatningen. Det kan fjerne eller reducere skatteforvridning fra afgifterne på at købe og eje bil. Det skal sikres, at ingen borger bliver dobbeltbeskattet af først deres bilkøb og derefter gennem en afgift på kørsel. Det er Kommissionens vurdering, at der kan tilrettelægges fornuftige og acceptable over-gangsordninger. 

Kilde: Trængselskommissionen


0:000:00