Debat

S: EU bruger kræfter på det forkerte cabotage-arbejde

DEBAT: I stedet for at straffe de lande, der selv forsøger at begrænse cabotagekørsel og social dumping, burde EU-Kommissionen trække i arbejdstøjet og sørge for et fælles regelsæt på området, skriver MEP Ole Christensen fra Socialdemokratiet.

MEP Ole Christensen (S) har en klar opfordring til EU-Kommisionen: Få styr på prioriteterne. Det er vigtigere at sørge for bedre regler end at forfølge dem, der forsøger at veje op for de eksisterende, dårlige regler, lyder det.
MEP Ole Christensen (S) har en klar opfordring til EU-Kommisionen: Få styr på prioriteterne. Det er vigtigere at sørge for bedre regler end at forfølge dem, der forsøger at veje op for de eksisterende, dårlige regler, lyder det.
Line Jenvall
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ole Christensen
Medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet

Det er utidig indblanding fra EU-Kommissionens side, når Danmark bliver slæbt i retten for tilsyneladende ikke at leve op til EU-reglerne for cabotagekørsel. Kommissionen burde i stedet arbejde på at forbedre de fælles regler.

Det virkelige problem ligger nemlig ikke i Danmarks fortolkning af EU-reglerne. Nej, problemet er, at de fælles EU-regler ikke er gode nok.

Når man som land oplever, at EU-reglerne ikke udgør det bolværk mod social dumping, som de bør, så er man nødt til selv at tage affære. Derfor har vi set flere eksempler på, at lande har strammet reglerne for at beskytte deres egne transportbrancher - ofte med retssager ved EU-domstolen til følge.

Fakta
Vil du blande dig i debatten?
Send dit indlæg til [email protected].

Fælles regler er bedre end enegang

Reglerne for cabotagekørsel i EU er skruet sådan sammen, at udenlandske transportfirmaer må udføre op til tre cabotageture i en anden medlemsstat end deres egen, efter de har læsset varer af.

Hvis en lastbil fra Tyskland afleverer en palle varer i Aalborg, må lastbilen altså lave tre andre stop på sin vej ned til grænsen.

Det giver i og for sig god mening, hvis vi tænker på klimaet. Men i virkeligheden oplever vi store problemer med, at udenlandske chauffører kører systematisk i andre medlemslande end deres eget, uden at få den samme løn og arbejdsvilkår, som gælder i det land.

Så længe lovgiverne, det vil sige EU-Kommissionen, sidder på hænderne, har de enkelte lande ikke andet valg end selv at stramme skruen for at forhindre dårlige vilkår for deres egne arbejdstagere og transportvirksomheder. 

Ole Christensen
Medlem af Europaparlamentet for Socialdemokratiet

Det har fået Tyskland til at kræve, at chauffører, der kører cabotagekørsel i landet, lever op til reglerne om tysk mindsteløn. I Finland har de begrænset antallet af cabotageture til ti på tre måneder. I Frankrig udsteder man høje bøder, hvis chauffører ikke indkvarterer sig på hotel eller på bopælen under den lovbestemte ugentlige hviledag. Og i Danmark tæller det som to ture, hvis chaufføren både læsser af og fylder nye varer på lastbilen. Derfor rammer man hurtigt loftet på tre ture inden for syv dage, hvorefter man skal køre ud af landet.

Når EU-reglerne er utilstrækkelige, finder landene selv på egne regler. Men det ville være bedre, hvis vi lavede de fælles regler om.

Styr på på prioriteterne

Der er tale om grænseoverskridende europæisk transport, og derfor bør vi løse problemerne med fælles europæisk lovgivning, der gælder på tværs af grænser.

De fleste taler da også om bedre regler på området - nationale politikere, politikere i Europa-Parlamentet, arbejdstagere og arbejdsgivere. Men så længe lovgiverne, det vil sige EU-Kommissionen, sidder på hænderne, har de enkelte lande ikke andet valg end selv at stramme skruen for at forhindre dårlige vilkår for deres egne arbejdstagere og transportvirksomheder.

Derfor bør EU-Kommissionen få styr på prioriteterne. I stedet for at straffe de lande, der ønsker at komme den sociale dumping til livs, bør Kommissionen trække i arbejdstøjet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ole Christensen

Fhv. MEP (S), fhv. viceborgmester, Brovst Kommune
butiksuddannet, merkonom

0:000:00