S: Transportministeriet skal være et grønt ministerium

DEBAT: Regeringen vil arbejde for klima og miljø i Transportministeriet – men det betyder ikke, at der ikke bliver bygget nye veje, skriver transportordfører Thomas Jensen (S).

Af Thomas Jensen,
Transportordfører og MF (S)

Er der én ting, som står klart efter folketingsvalget 5. juni 2019, så er det, at danskerne ønsker en regering, der for alvor handler på den grønne dagsorden.

Det vil vi i Socialdemokratiet gøre alt for at leve op til. Derfor vil vi gøre Transportministeriet til et grønt ministerium, hvor der er et tydeligt fokus på klima og miljø.

Når vi skal handle på klimaspørgsmålet, handler det om at vælge de løsninger, der nedbringer CO2. Derfor kommer regeringen til som noget af det første at foretage et stort analysearbejde, som skal pege på forskellige virkemidler, incitamentsordninger og tilskudsordninger, som kan medvirke til, at vi nedbringer vores CO2-udledning.

Her er der ingen tvivl om, at transportsektoren kommer til at bidrage. Vi ved, at transportsektoren er en af de største kilder til Danmarks samlede udledning af klimagasser.

Cyklisme i centrum
Forståelsespapiret, som blev lavet sammen med regeringens parlamentariske grundlag, nævner eksplicit cyklisme som en af de ting, vi skal fremme, sammen med kollektiv transport. 

Det er vi glade for i Socialdemokratiet. Det betyder naturligvis ikke, at alle danskere skal droppe alle andre transportformer og kun cykle. Men vi skal gøre meget mere for at fremme cyklismen.

Blandt andet skal vi skabe øget tryghed for cyklister, sikre gode parkeringsmuligheder og i højere grad tænke over, hvordan cyklen kan spille sammen med de øvrige transportformer.

Vejnettet er afgørende
Men en prioritering af cyklismen og en bedre kollektiv trafik kan ikke stå alene. Den grønne omstilling skal også være et fokus for de næste store investeringer i vejnettet.

Den tidligere regering præsenterede kort før valget en storstilet investeringsplan, hvor klima- og miljøhensyn var helt fraværende. Vi ønsker en langsigtet investeringsplan, som i langt højere grad medtænker klima- og miljøhensyn.

Socialdemokratiet er ofte blevet beskyldt for ikke at ville prioritere vejene. Og den nytiltrådte transportminister er blevet skudt i skoene, at han ikke vil bygge flere veje, fordi vi ikke bare sådan uden videre vil videreføre den tidligere regerings investeringsplan.

Men det er forkert. Socialdemokratiet vil gerne bygge flere veje. Et veludbygget vejnet er helt afgørende for, at vores land hænger sammen.

Investeringer i asfalt står heller ikke i modsætning til den grønne dagsorden. Bilernes motorer udvikler sig i én retning, og det er elektrificering.

Så i stedet for at køre på benzin og diesel må det forventes, at størstedelen af fremtidens biler bliver solgt med elmotor, der kan oplades via energi fra vind, sol eller vand. Og der skal også være veje, som fremtidens grønne og delevenlige biler kan køre på. 

Så når vi siger, at vi ikke ønsker at videreføre den tidligere regerings investeringsplan, så er det, fordi vi mener, vi kan gøre det bedre. Og grønnere.

Danmark fortjener en seriøs infrastrukturplan, som både er visionær og fremtidsholdbar. Og ikke mindst en infrastrukturplan, som tager den grønne omstilling alvorligt.

Forrige artikel Energipolitisk konsulent: Få styr på ladestandere til elbilerne Energipolitisk konsulent: Få styr på ladestandere til elbilerne Næste artikel R: Finanslov skal jagte kur mod flyskam R: Finanslov skal jagte kur mod flyskam
Regeringen vil forlænge postaftale midlertidigt

Regeringen vil forlænge postaftale midlertidigt

UDSKUDT: Regeringen vil forlænge den nuværende postaftale midlertidigt, selvom aftalen løber ud ved årets udgang. Blå partier og Radikale er utilfredse med, at der først nu er blevet indkaldt til drøftelser.