Debat

SF: Billigere billetter og flere lokale forbindelser

TRANSPORTDEBATTEN: Hvis den kollektive transport skal løfte det meste af fremtidens trafik, er det nødvendigt med et finmasket net af regionale busser og tog, der knytter an til knudepunkterne i den kommende timemodel, skriver SF's transportordfører, Karsten Hønge.

Foto: ft.dk
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Karsten Hønge
Transportordfører, SF

Timemodel mellem landets store byer, elektrificering, nyt signalsystem, opgradering af regionalbanerne, letbaner i Odense, Aarhus og København, nye metrolinjer, en ny jernbaneforbindelse over Femern Bælt og meget mere.

Alle disse anlægsprojekter vil med tiden give passagerne hurtigere rejsetider, så flere fristes til at tage tog og bus og lade bilen blive stående i garagen.

Men ”timemodellen” kan ikke stå alene. Det regionale net af busser og tog skal styrkes, så mange flere passagerer kan komme hurtigt og bekvemt ind til de store trafikknudepunkter. Der skal også være gode muligheder for at parkere cykel og bil ved knudepunkterne, så rejsen videre bliver så let som muligt.

Fakta
Transportdebatten på Altinget : transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget : transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Transportdebatten vil den kommende tid sætte fokus på 2030-målene, som en bred kreds i Folketinget blev enige om i 2009. Målet er at fordoble togtrafikken og sikre 50 procent mere bustrafik i 2030.

En ny fremskrivning, som DTU Transport har lavet på baggrund af Landstrafikmodellen, viser dog, at togtrafikken, selv med store planlagte investeringer i metro og timemodel, kun vil stige med 38 procent frem mod 2030.

Bustrafikken vil sågar falde med syv procent i perioden.

De konkrete målsætninger tager afsæt i et bredt politisk ønske fra 2009, om at den kollektive trafik i fremtiden skal bære det meste af væksten i transporten.

Men selvom intet tyder på, at man hverken når de konkrete bus- eller togmål, vil den kollektive trafik stadig stige markant mere end vejtrafikken.

Spørgsmålet er dog, hvordan det skal lykkes at nå de konkrete mål, og er de overhovedet realistiske? Eller er 2030-målene allerede forældede og ”ligegyldige”, og hvis det er tilfældet, hvilke målsætninger er der så behov for i forhold til den kollektive trafik?

Deltag i debatten. Send dit indlæg til [email protected].

Hvad kan vi gøre for at tiltrække endnu flere passagerer til den kollektive trafik?

Hvis vi skal den stigende trængsel på vejene til livs, kræver det, at flere synes, at det kan betale sig, både økonomisk og tidsmæssigt. Det handler om rejsetid, billigere billetter og bedre komfort.

Endelig bør komforten være bedre i togene.

Karsten Hønge
Transportordfører

En udfordring
Har man først investeret i sin bil og betalt bilforsikring og ejerafgift, er merudgiften for selve kørslen ikke særlig stor. Når vi om søndagen skal besøge familie eller venner, vil bilen næsten altid være billigst i forhold til eksempelvis to togbilletter.

Det er en udfordring, vi er nødt til at tage alvorligt, hvis vi skal tiltrække flere passagerer til den kollektive trafik.

På lidt længere sigt skal det generelle prisniveau ned. Vi kan starte med at sætte priserne ned i de perioder, hvor der er ledige sæder i toget eller bussen. Jeg vil ikke her og nu love guld og grønne skove, men der er rent faktisk meget, vi kan gøre.

Jeg er med på, at der i toget mellem København og Aarhus eller eksempelvis i S-togene i hovedstadsområdet er afgange, hvor der er pladsmangel. Men uden for myldretiderne vil det give god mening at få flere rejsende ved at sætte priserne ned.

Vi har allerede gjort meget ved at give en rabat på 20 procent uden for myldretiderne, når man bruger rejsekort, og vi har samtidig udvidet ungdomskortordningen, så flere unge har mulighed for at få rabat, når de rejser med tog og bus.

En kombination
Jeg mener derfor godt, at vi kan se på mulighederne for at udvide rabatten yderligere ved brug af rejsekortet i de situationer, hvor der alligevel er ledige sæder.

Endelig bør komforten være bedre i togene.

Der skal være lynhurtigt og velfungerende internet til alle, og mobildækningen skal fungere. En af den kollektive trafiks styrker i forhold til bilen er, at vi har mulighed for at arbejde under rejsen. Selvom rejsen måske tager en halv time mere, vil mange alligevel vælge den kollektive trafik, hvis de kan bruge tiden effektivt.

En kombination af billigere billetter og bedre muligheder for at arbejde eller studere i toget er vejen frem. Og hvis den kollektive transport skal løfte det meste af fremtidens vækst i trafikken, er det nødvendigt med et finmasket net af regionale busser og tog, der knytter an til knudepunkterne for den kommende timemodel.

Det skal samtidig være let at parkere sin bil eller cykel ved alle stationer.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karsten Hønge

MF (SF), medlem, SF’s landsledelse og daglige ledelse, 3. næstformand, Folketingets Præsidium
tømrer (Aarhus. 1983), journalist (DMJX 2013)

0:000:00