SF: Partikelfilter-afgift er finansiering af skæv skattereform

SKAT: Den 1000 kroner store afgift på dieselbiler uden partikelfilter vil få danskerne til enten at købe en dieselbil med partikelfilter eller eftermontere det, mener skatteministeren. Ren finansiering af den skæve skatteform, mener SF.
Foto: Colourbox
Anne Bjerregaard
"Partikelfilter-tillægget er med til at fremme, at folk anskaffer biler med partikelfilter. Det er et klart bevis på, at skattereformen er grøn," sagde Venstres skatteordfører, Torsten Schack Pedersen, i Folketingssalen torsdag. Her førstebehandlede Folketinget lovforslaget om en grøn bilbeskatning, og debatten kredsede primært om det omdiskuterede partikelfilter på nye dieselbiler.

Her er SF ikke sikker på, at partikelfilter-tillægget er helt så grønt, som regeringen giver udtryk for.

"SF har længe efterlyst et økonomisk incitament til at indføre partikelfilter, men jeg tvivler på, det vil give en adfærdsændring. Spørgsmålet er, om folk rent faktisk vil eftermontere filteret," sagde SF's skatteordfører Jesper Petersen med henblik på, om afgiften på 1000 kroner årligt er stort nok som incitament. Eller regeringen, som SF formulerede det, udelukkende vil finansiere sine skæve skattelettelser.

Socialdemokraternes skatteordfører Claus Hækkerup delte kritikken:

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00