Debat

Share Now: AutoBranchen siger alt det rigtige, men foreslår de forkerte værktøjer

REPLIK: Direktør i AutoBranchen, Gitte Seeberg, vil have bedre vilkår for private bilister. Men den bedste løsning for pendlere og miljøet er at dele den nuværende bilflåde, skriver Morten Jakobsen. 

Bilen skal ikke ses som værktøjet, der kan løse alle udfordringer, og bestemt ikke i en storby som København, skriver Morten Jakobsen fra SHARE NOW, der udlejer bybiler via en app. 
Bilen skal ikke ses som værktøjet, der kan løse alle udfordringer, og bestemt ikke i en storby som København, skriver Morten Jakobsen fra SHARE NOW, der udlejer bybiler via en app. Foto: Pressefoto
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Morten Jakobsen
Managing Director for Share Now Danmark

Jeg står sjældent i vejen for en god debat. Jeg mener bestemt heller ikke, at jeg besidder den endegyldige sandhed. Hvis jeg gjorde, skulle jeg nok overveje et karriereskifte til en mere teologisk branche.

Når det er sagt, blev jeg en kende overrasket, da jeg læste indlægget den 27. oktober fra AutoBranchens administrerende direktør, Gitte Seeberg.

På den ene side har AutoBranchen de helt rette mål. Der er brug for bedre fremkommelighed i København. Det skal være nemmere at være børnefamilie og pendler. Vi skal begrænse udledningen. Tjek, tjek, tjek. Dette er som musik i mine ører, og det er der bred politisk enighed om.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Derfor slog det mig også som underligt, at værktøjet, som Gitte Seeberg foreslår som den bedste løsning, er bedre vilkår for private bilister. Forstå mig ret, Share Now driver hovedstadens største flåde af bybiler, og derved er vi ikke kritiske over for bilen i sig selv.

Bilen skal bare ikke ses som værktøjet, der kan løse alle udfordringer, og bestemt ikke i en storby som København. Vores bybiler skal ses som et supplement til kollektiv trafik og cyklen.

Der skal selvfølgelig fortsat være plads til bilerne, og dem, der pendler ind til byen. Men der ligger et enormt potentiale i at få flere pendlere til at indse, at de ikke behøver egen bil.

Morten Jakobsen
Managing Director for SHARE NOW Danmark

Vi skal dele den nuværende bilflåde
Lad os gerne få et par fakta på plads.

Der er godt 385.000 familier i Københavns Kommune, men kun 113.000 familier har adgang til egen bil. Det svarer til lidt under en tredjedel af alle familier, selvom 66 procent af vejarealet i København er reserveret til bilen. Dette er udover, at både cykelstier og busbaner kan transportere flere personer per time per areal.

Disse fakta skal vi kombinere med, at hver gang du kører én kilometer i en fossilbil, er det et samfundsøkonomisk tab, imens samme tur på cykel sparer samfundet for otte kroner, og at private biler står stille cirka 23 timer i døgnet.

Læs også

Der skal selvfølgelig fortsat være plads til bilerne, og dem, der pendler ind til byen. Men der ligger et enormt potentiale i at få flere pendlere til at indse, at de ikke behøver egen bil.

Flere kan få deres transportbehov dækket via dele- og bybiler kombineret med kollektiv trafik – ofte endda billigere og bedre for klimaet. Vi skal simpelthen være bedre til at dele den nuværende bilflåde og tænke mere som mobilist end bare bilist.

I min verden er der ingen tvivl om, at Københavns Kommune – og landets politikere – skal fokusere på at gøre byen grønnere. Vi skal gøre det nemmere og billigere at pendle på tværs af kollektiv trafik, cykel, bybil og delebil. Ligestille afgifterne på delemobilitet med taxabranchen, så det bliver billigere og mere udbredt. Oprette nulemissionszoner. Det er den rette, grønne vej.

Bilen er stadig nødvendig for nogle. Det skal vi bestemt ikke underkende. Det er desværre den forkerte vej at gå at foreslå øget bilpendling, isoleret set, når det er mest klimavenligt og samfundsøkonomisk bedst at gøre det nemmere at være mobilist på tværs af transportformerne.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Gitte Seeberg

Direktør, Autobranchen Danmark, fhv. MF (K og NA), fhv. MEP (K)
cand.jur. (Københavns Uni. 1986)

0:000:00