Støttepartier bakker Lykketoft op: Højere benzinafgifter er et vigtigt værktøj

BILLIG BRÆNDSEL: SF og R deler analysen fra Energinets nye formand, Mogens Lykketoft, om at benzin- og dieselafgifterne bør skrues i vejret for at fremme nye brændstofsteknologier.

Der bør være plads til, at vi stille og roligt skruer op for benzin- og dieselafgifterne, mener SF's Signe Munk.
Der bør være plads til, at vi stille og roligt skruer op for benzin- og dieselafgifterne, mener SF's Signe Munk.Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Peter Pagh-Schlegel

Vi er på vej til at blive et diesel-skattely, hvor tyskerne kan tanke billig diesel i Danmark. Så vi er nødt til at vende bøtten i vejret

Ruben Kidde
Klimaordfører, Radikale

Hvis Danmark skal udfolde sit potentiale inden for Power-to-X-teknologi (PtX), kan vi ikke komme udenom at hæve afgifterne for benzin og diesel.

Det var meldingen forleden fra Mogens Lykketoft, der i september trådte til som bestyrelsesformand for ejeren af Danmarks elinfrastruktur, Energinet.

Og selvom det har været et vigtigt mål for regeringen og Venstre i de nuværende klimaforhandlinger på transportområdet, at det ikke må blive dyrere at være dansker, bliver analysen bakket fuldt op af regeringens støttepartier.

Dokumentation

Power-to-X

  • Power-to-X (PtX) er en samlet betegnelse for, at man bruger elektrolyse til at omdanne el til brint, som siden kan omdannes til syntetiske brændstoffer eller syntetiske kemikalier.
  • Det er ambitionen, at PtX skal erstatte nuværende brændstofsformer i den tunge vejtransport samt fly- og skibstransport.
  • Med klimaaftalen fra juni blev det første gang politisk bestemt, at der skal oprettes udbud til fremme af PtX i Danmark.

 


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00