Temadebat slutter: Privatbilismens konsekvenser for klimamålet splitter aktører

Temadebatten om, hvorvidt vi kan redde klimaet uden at begrænse privatbilismen, er ovre. Her er et overblik over deltagernes debatindlæg.

I debatten om, hvorvidt øget privatbilisme var foreneligt med klimalovens målsætninger, deltog norske forskere, som skrev, at Norge havde erfaret, at stærke incitamenter havde været nødvendige for at kompensere elbilers ringere egenskaber.
I debatten om, hvorvidt øget privatbilisme var foreneligt med klimalovens målsætninger, deltog norske forskere, som skrev, at Norge havde erfaret, at stærke incitamenter havde været nødvendige for at kompensere elbilers ringere egenskaber.Foto: Maria Albrechtsen Mortensen/Ritzau Scanpix
Rasmus Straka Skjødt

Forskere, interesseorganisationer og politikere har i Altinget Transports temadebat givet deres bud på, hvorvidt de ser en mulighed for at redde klimaet uden at begrænse privatbilismen.

Baggrunden var, at danskerne kom til at køre flere kilometer frem mod 2030, hvor Danmark ellers skal udlede 70 procent mindre CO2 og andre klimagasser end i 1990.

Det forventede Energistyrelsen, som i analysen 'Klimastatus og -fremskrivning' fra 2021 regnede med "en stigning i trafikarbejdet for alle typer køretøjer" mellem 2019 og 2030, og at "den relative stigning i trafikarbejdet" ville være størst for personbiler, hvor "trafikarbejdet i 2030 forventes at være 23 procent højere end i 2019".

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024