Debat

Tørnæs: Kamp mod cabotage er ren symptombehandling

DEBAT: Bekymringerne om cabotagens betydning for den danske transportsektor er et tegn på Danmarks lave konkurrenceevne. Det er derfor nytteløs symptombehandling, når regeringen udelukkende fokuserer på cabotagekørsel og glemmer konkurrenceevnen, skriver Ulla Tørnæs (V).

Når regeringen driver heksejagt mod lovlig cabotage, er det ren symptombehandling, skriver Ulla Tørnæs (V).
Når regeringen driver heksejagt mod lovlig cabotage, er det ren symptombehandling, skriver Ulla Tørnæs (V).
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ulla Tørnæs (V)
Medlem af Europa-Parlamentet

Den forgangne uge bød på en meget ærgerlig nyhed. En af Danmarks største vognmænd siger, at han ikke kan gøre det, som han er bedst til i Danmark; at drive virksomhed og tjene penge til det danske samfund.

Det sætter en tyk streg under, at det er blevet for dyrt og for bøvlet at drive virksomhed i Danmark. Samtidig ved vi, at vi siden 2009 har mistet omkring 9.000 chaufførjobs i Danmark. Det er en udvikling, som vi skal tage meget seriøst, og det er et vink med en vognstang om, at vi skal have forbedret vores konkurrenceevne – og det er hellere i dag end i morgen.

Nytteløs symptombehandling
I 2008 var Danmark det tiende mest konkurrencedygtige land i verden. I 2013 var Danmark faldet ned på en 13. plads. Cabotage-kørsel og de stigende bekymringer om cabotagens betydning for den danske transportsektor er et tegn på Danmarks lave konkurrenceevne, og når regeringen udelukkende fokuserer på cabotage i stedet for Danmarks ringe konkurrenceevne, er det ren symptombehandling.

Fakta
Transportdebatten på Altinget : transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget : transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.


Transportdebatten vil i den kommende tid sætte fokus på den nyvalgte transportkommissær, Violeta Bulc, og hvilke områder hun skal prioritere i sin nye stilling som kommissær. 

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

Vi skal se på roden af problemet i stedet for nyttesløs symptombehandling. Og Finansloven for 2015 kommer desværre ikke Danmarks dårlige konkurrenceevne i møde - snarere tværtimod.

Lovlig cabotage er ikke social dumping
Danmark har i fællesskab med de andre EU-lande været med til at bestemme reglerne for cabotage, som siger, at en udenlandsk chauffør kan køre tre cabotagekørsler inden for syv dage.

Cabotage er en forudsætning for, at vi har et velfungerende indre transportmarked i Europa.

Ulla Tørnæs (V)
MEP

Regeringen hævder fejlagtigt, at cabotage er social dumping. Cabotage er en forudsætning for, at vi har et velfungerende indre transportmarked i Europa. Hvad man ofte glemmer at få sagt i debatten, er, at danske lastbiler også kører cabotage i udlandet, og faktisk i en langt større grad, end udenlandske lastbiler kører cabotage i Danmark.

På trods af det, er den danske regering med SF og Enhedslisten gået enegang for at komme cabotage til livs og vil ikke leve op til de regler, som vi selv har været med til at indgå. Hvis Tyskland, Sverige og England følger i den danske regerings fodspor og fører heksejagt mod de danske vognmænd, vil vores transportbranche blive meget hårdt ramt.

Bekæmp ulovlig cabotage
Enhver form for ulovlig cabotage, omgåelse af reglerne og overenskomsterne er naturligvis uacceptabelt og skal straffes. Derfor har Venstre også i Finansloven for 2014 afsat 74 millioner kroner til at komme ulovlig cabotage og social dumping til livs.

Når regeringen driver heksejagt mod lovlig cabotage, er det ren symptombehandling og løser ikke den danske transportbranches grundliggende problem - at vi i Danmark har en alt for dårlig konkurrenceevne.

Vi skal gøre det lettere at drive virksomhed i Danmark, vi skal fjerne unødigt bureaukrati, bøvl og rigide regler, og vi skal skabe et erhvervsklima for vækst og beskæftigelse. Det er den ansvarlige og langsigtede løsning til at sikre vækst og danske arbejdspladser.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ulla Tørnæs

Kandidat til Europa-Parlamentet (V), Formand, Den Sociale Investeringsfond, Danida Fellowship Centre, bestyrelsesmedlem, professionshøjskole UC-Syd
exam.art. i fransk (Odense Uni. 1984), ED i fransk (Handelshøjskolen i København 1988), Bestyrelsesuddannelse CBS

0:000:00