Tysk bil-veto vil fordyre dansk klimaindsats

CO2: Hvis Tyskland får held til at udskyde krav til bilers CO2-udledning, vil det betyde, at Danmark selv skal levere en større del af klimaindsatsen for at nå 40 procent i 2020. Målet står således fast, lyder det fra Martin Lidegaard. Enhedslisten kræver yderligere fokus på transportsektoren.
Det kommer til at kræve en større klimaindsats i Danmark, hvis Tyskland får held til at udskyde krav til CO2-udledningen for biler.
Det kommer til at kræve en større klimaindsats i Danmark, hvis Tyskland får held til at udskyde krav til CO2-udledningen for biler.Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Hvis noget af det, man regner med på netop transportområdet, falder væk, så bør det også betyde, at vi skal gøre noget mere for at få resultater i transportsektoren i Danmark.

Per Clausen (EL)
Klima- og energiordfører
Fakta
Sagen kort

I 2009 indførte man i EU-regi krav om, at nye biler fra 2015 ikke må udlede mere end 130 gram C02/km.

I 2011 indførtes en lignende ordning fra varebiler, så de ikke må udlede mere end 175 gr. CO2/km.

De to ordninger vil det nye forslag stramme, så biler og varebiler i 2020 maksimalt må udlede henholdsvis 95 gr. CO2/km og 147 gr. CO2/km. Stramninger som regeringen vurderer vil sænke CO2-udledningen med 210-350.000 ton CO2 i Danmark.

Tyskland har imidlertid stillet sig på bagbenene med et krav om udsættelse til 2024. Og pt. er Rådet og Parlamentet gået i nye forhandlinger for at imødekomme tyskerne.

Det vil kræve en større og derved dyrere hjemlig klimaindsats, hvis det lykkes Tyskland at udvande CO2-krav til nye biler. 

Klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) er således klar til at tage de "manglende" CO2-reduktioner i Danmark om nødvendigt:

"I Danmark har vi et mål om at opnå 40 procents reduktioner i 2020, og det står vi fast ved. Det er klart, at et sådant politisk signal kan få en effekt for de klimatiltag, vi er nødt til at tage nationalt for at nå målet," skriver Martin Lidegaard i en mail til Altinget.dk.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00