Debat

V: Behov for ny ringbane i Jylland

TRANSPORTDEBATTEN: Vi skal satse på en ny ringbane i Jylland, skriver Kristian Pihl Lorentzen, MF og trafikordfører for Venstre.
Kristian Pihl Lorentzen, MF og trafikordfører for Venstre.
Kristian Pihl Lorentzen, MF og trafikordfører for Venstre.
Bayar Tarik Fattah

Jeg studerer idræt på Københavns Universitet. Jeg er tilknyttet Altinget | Sundhed og Altinget | Transport.

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi har foreløbigt sparet skatteyderne for mere end 300 millioner kroner samtidig med, at passagererne har oplevet en bedre service.

Kristian Pihl Lorentzen
MF og trafikordfører for Venstre
Af Kristian Pihl Lorentzen
MF og trafikordfører for Venstre

Med udgangen af 2014 udløber den nuværende trafikkontrakt mellem staten (Trafikstyrelsen) og DSB vedrørende omkring 85 procent af togkørslen i Danmark. Det kalder på en række politiske initiativer allerede i løbet af efteråret 2013.

Kunderne skal være i centrum
For det første bør vi formulere en række klare politiske pejlemærker for fremtidens jernbane. Det gælder bl.a. for de præcise krav, der bør stilles med hensyn til trafikdækning, produktivitet, service, passagerinformation, passagerrettigheder, sammenhæng i køreplaner m.v. Alt sammen med kunderne (passagererne) i centrum.

Vi skal fortsætte med det flotte resultat
For det andet har vi nu en enestående mulighed for at følge de klare anbefalinger fra regeringens egen produktivitetskommission, at vi sørger for en fair konkurrence på en større del af banenettet. Erfaringerne fra Midt- og Vestjylland taler for sig selv. Vi har foreløbigt sparet skatteyderne for mere end 300 millioner kroner samtidig med, at passagerne har oplevet en bedre service. Lad os få dette flotte resultatet udbredt til flere dele af landet til gavn for passagererne og skatteyderne.

Mulighed for en ny ringbane
For det tredje skal vi overveje muligheden for at forbedre togdriften ved at omlægge nogle af de nuværende togforbindelser for DSB og Arriva. Alene det nye supersygehus og den kommende jernbanestation i Gødstrup afstedkommer et behov for at tænke nyt, så vi får en bedre trafikdækning i hele den midtjyske region for de rådige midler. Jeg vil derfor foreslå, at vi overvejer muligheden for den nye ringbane, hvor Arrivas tog kommer til at køre
som en ringbane på strækningen Herning-Holstebro-Struer-Skive-Viborg-Langå-Aarhus-Skanderborg-Silkeborg-Herning i begge retninger.

En sådan ringbane med f.eks. to togafgange i timen og med færre skift af tog vil give passagerne og pendlerne et stort løft i hele regionen. Herning kunne blive et nyt trafikknudepunkt, hvorfra der også etableres sammenhængende togdrift på strækningen Herning-Skjern-Varde-Esbjerg-Tønder/Niebüll.

Fakta

Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.
Løbende inviterer Altinget l Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Fra 3. september og en måned frem handler første udgave af Transportdebatten om regeringens togfond.

BLAND DIG! 
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

Mulighed for nytænkning på banen
Desuden kunne man etablere sammenhængende togdrift på strækningen Thisted-Struer-Holstebro-Vemb-Ringkøbing-Skjern med Holstebro som knudepunkt. Denne optimerede regionaltogsdækning bør naturligvis fortsat suppleres med DSB's hurtige intercitytog og lyntog med direkte forbindelse til København.

Desuden bør man i samme ombæring overveje mulighederne for, at regionaltogene på ringbanen igen kommer til at standse i byer som Tvis, Sparkær, Laurbjerg og Stilling, hvor der er velbegrundede lokale ønsker om tog. Meget tyder på, at der kan findes plads til dette i køreplanerne for regionaltogene uden en mærkbar forlængelse af rejsetiderne.

Desuden skal der være fortsat togstandsning ved alle de nuværende stationer, der betjenes af Arriva eller DSB. De nuværende trafikmønstre har kørt i årtier. Arbejdet med den kommende trafikkontrakt giver en enestående mulighed for at få nytænkning på banen, så vi tager bestik af udviklingen i landsdelen og får bedre togdækning for de rådige midler. Lad os satse på en ny ringbane i Jylland.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

0:000:00