Debat

V: Fortsat fokus på chaufførers sikkerhed i EU

TRANSPORTDEBATTEN: Retsforbeholdet og regeringen står i vejen for en sammenhængende og effektiv indsats mod tyvebander, der overfalder chauffører inden for EU's grænser, skriver Ulla Tørnæs, spidskandidat til EP for Venstre.
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ulla Tørnæs
Spidskandidat til Europa-Parlamentet for Venstre

90.000 chauffører bliver hvert år overfaldet eller berøvet i EU.

Det er mennesker, der passer deres arbejde, som ofte er langt væk fra deres familier i lange perioder, og som udgør et afgørende led i det indre marked - nemlig at få transporteret vores varer rundt i EU.

90.000 overfald eller røverier er 90.000 for mange.

Derfor er jeg glad for, at EU efter opfordring fra Venstres Anne E. Jensen har sat fokus på at skabe mere sikre forhold for chaufførerne på de europæiske vejnet.

Fakta
Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.
Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Sjette udgave af Transportdebatten sætter fokus på det kommende valg til Europa-Parlamentet.

EP-valget får afgørende betydning for den politik, der udstikkes fra EU i den kommende valgperiode. Også på transportområdet, hvor EU er en vigtig medspiller for Danmark i forsøget på at optimere og udvikle den nationale såvel som transnationale infrastruktur.

I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører fra de otte opstillede partier komme med deres indspark i forhold til EP-valget og dettes betydning for transportområdet og -politikken herhjemme.

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

Vi er kommet langt, men så længe der begås overfald og røverier mod chaufførerne på EU's vejnet, er vi ikke i mål.

I EU og Danmark har vi fastsat strenge krav til chaufførernes køre-hvile-tider for at sikre, at en chauffør altid er frisk og veludhvilet, når han sætter sig bag rettet.

Det er sund fornuft.

Derfor er jeg glad for, at Venstre de seneste 12 år har stået i spidsen for sikre rastepladser i EU.

Ulla Tørnæs (V)
Spidskandidat

En forpligtigelse
Men lige så fornuftigt er det at sikre, at chaufførerne har en reel mulighed for at tage deres hvil på det europæiske vejnet, og at de ikke skal frygte for overfald og røverier, når de holder ind på en rasteplads for at hvile.

Det er ikke kun fornuftigt, men en europæisk forpligtigelse, som vi skal levere på.

Fokus på chaufførernes sikkerhed startede tilbage i 2002, hvor Anne E. Jensen og det hollandske europaparlamentsmedlem Freddy Bak sendte en opfordring til det danske formandskab om at øge indsatsen for at beskytte chauffører.

Siden da har Venstre i Europa-Parlamentet fastholdt presset på EU-Kommissionen for at levere konkrete resultater for chaufførerne.

I dag spirer de sikre rastepladser op over hele EU.

Sammenhængende indsats
Men sikre rastepladser kan ikke gøre det alene. De er et vigtigt skridt på vejen, og et afgørende redskab for, at de europæiske chauffører føler sig trygge på det europæiske vejnet.

I visse EU-lande bliver røverierne og overfaldene begået af organiserede tyvebander. Det kræver en sammenhængende og effektiv politiindsats.

I dag er Danmark stadig medlem af Europol, der blandt andet beskæftiger sig med at efterforske og anholde bagmændene bag de både brutale og innovative tyvebander.

Men i 2015 er Danmark på grund af vores retsforbehold nødt til at sige farvel og tak til Europol og dermed den styrkede indsats for at komme kriminaliteten på de europæiske veje til livs.

Regeringen står i vejen
Venstre har gentagne gange gjort regeringen opmærksom på, at det er et alvorligt problem. Men regeringen vil ikke samarbejde om at sikre en effektiv indsats mod organiserede tyvebander på det europæiske vejnet.

Det europæiske transportnet er chaufførernes arbejdspladser.

Vi kan på ingen måde acceptere, at chaufførerne i EU skal frygte organiserede tyvebander, røverier og overfald på deres arbejdsplads.

Derfor er jeg glad for, at Venstre de seneste 12 år har stået i spidsen for sikre rastepladser i EU.

Det skal vi fortsat gøre, men vi skal også sikre, at sikrede rastepladser går hånd i hånd med en sammenhængende og effektiv politiindsats mod bagmændene bag tyvebanderne.

Desværre står vores retsforbehold - og regering - i vejen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ulla Tørnæs

Kandidat til Europa-Parlamentet (V), Formand, Den Sociale Investeringsfond, Danida Fellowship Centre, bestyrelsesmedlem, professionshøjskole UC-Syd
exam.art. i fransk (Odense Uni. 1984), ED i fransk (Handelshøjskolen i København 1988), Bestyrelsesuddannelse CBS

0:000:00