Debat

V: Klart brud på den europæiske grundtanke

TRANSPORTDEBATTEN: Barriererne for modulvogntog er ikke kun ufornuftige, men et klart brud på den europæiske grundtanke, skriver Venstres spidskandidat til EP-valget, Ulla Tørnæs.
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ulla Tørnæs (V)
Spidskandidat til valget til Europa-Parlamentet

Hver dag sker det.

Et modulvogntog kører sydpå fx fra Fredericia, men skal stoppe ved grænsen og læsse om på to mindre lastbiler.

De to mindre lastbiler kører så de få kilometer over grænsen, hvorefter godset igen bliver læsset tilbage på modulvogntoget, der kan fortsætte sin tur ned gennem Europa.

Når man hører om dette, håber man, at det ikke er sandt, men det er det desværre.

Fakta
Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.
Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Sjette udgave af Transportdebatten sætter fokus på det kommende valg til Europa-Parlamentet.

EP-valget får afgørende betydning for den politik, der udstikkes fra EU i den kommende valgperiode. Også på transportområdet, hvor EU er en vigtig medspiller for Danmark i forsøget på at optimere og udvikle den nationale såvel som transnationale infrastruktur.

I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører fra de otte opstillede partier komme med deres indspark i forhold til EP-valget og dettes betydning for transportområdet og -politikken herhjemme.

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

Denne absurditet og store mængde dobbeltarbejde foregår hver eneste dag, fordi EU ikke tillader, at modulvogntog krydser grænserne mellem lande, der tillader modulvogntog på vejene som fx Danmark og Tyskland - et klart brud på den europæiske grundtanke.

Ingen argumenter imod
Modulvogntog er en oplagt mulighed for at øge effektiviteten, miljøvenligheden og sikkerheden i transportbranchen og dermed sikre danske vognmænd og chauffører en bedre position i den hårde konkurrence i den europæiske transportsektor.

Med et modulvogntog kan man flytte flere enheder med det samme førerhus, og flere studier viser, at modulvogntog sikrer en lavere CO2-udledning per transporteret enhed, samt at sikkerheden med de 6 meter længere vogntog generelt er bedre end sikkerheden blandt almindelige lastbiler.

Virkeligheden er langt fra venstrefløjens drømmetilstand, der i dag - paradoksalt som det er - skaber barrierer for en mere grøn, effektiv og sikker transportbranche.

Ulla Tørnæs (V)
Spidskandidat

Argumenterne imod modulvogntog er meget svære at få øje på.

Ikke desto mindre kæmper venstrefløjen i Europa-Parlamentet en indædt kamp mod modulvogntogene og deres mobilitet rundt om i EU.

Barriererne for modulvogntog på de europæiske grænser er et klart brud på grundtanken bag EU - at vi skal have et smidigt og velfungerende marked, der letter erhvervslivets byrder og dermed skaber mere vækst og flere arbejdspladser.

Når man ser på venstrefløjens kamp mod modulvogntog i EU, skulle man tro, at venstrefløjen i EU drømmer om, at al gods skal køres på banen eller på ladcykel rundt i EU.

Venstrefløjens drømmetilstand
Godstransport på banen er fornuftigt, og skal udbygges i de kommende år, men lastbilernes fleksibilitet og effektivitet er en uundgåelig del af en moderne transportsektor.

Virkeligheden er langt fra venstrefløjens drømmetilstand, der i dag - paradoksalt som det er - skaber barrierer for en mere grøn, effektiv og sikker transportbranche.

Effektiv transport på tværs af grænser skaber vækst og nye arbejdspladser.

Transport med modulvogntog på tværs af grænser mellem EU-lande, der tillader modulvogntog på deres vejnet, er sund fornuft.

Venstres mangeårige medlem af Europa-Parlamentet, Anne E. Jensen, har længe kæmpet for mere sund fornuft i transportpolitikken.

Venstre forsætter kampen
Selvom Anne E. Jensen desværre ikke fortsætter i Europa-Parlamentet, vil Venstre fortsat arbejde for, at den europæiske transportpolitik bygger på sund fornuft frem for venstrefløjens utopiske drømmetilstande.

En velfungerende transportsektor er en transportsektor, som vi ikke lægger mærke til i hverdagen.

Som sikrer, at vores gulerødder, tomater og mælk når friske frem til supermarkedet hver dag.

Det kan vi ikke opnå uden en velfungerende infrastruktur, der skaber fleksibilitet og effektivitet i hele EU.

Barriererne for modulvogntog er ikke kun ufornuftige, men et klart brud på den europæiske grundtanke og på styrken ved EU - at vi kan og skal samarbejde på de områder, hvor samarbejdet styrker EU og de enkelte lande.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ulla Tørnæs

Kandidat til Europa-Parlamentet (V), Formand, Den Sociale Investeringsfond, Danida Fellowship Centre, bestyrelsesmedlem, professionshøjskole UC-Syd
exam.art. i fransk (Odense Uni. 1984), ED i fransk (Handelshøjskolen i København 1988), Bestyrelsesuddannelse CBS

0:000:00