Debat

V: Skæv togfond uden veje

DEBAT: Togfonden er udtryk for en skæv prioritering af den kollektive trafik frem for veje, skriver Kristian Pihl Lorentzen, trafikordfører for Venstre.
Bayar Tarik Fattah

Jeg studerer idræt på Københavns Universitet. Jeg er tilknyttet Altinget | Sundhed og Altinget | Transport.

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Kristian Pihl Lorentzen
Trafikordfører for Venstre

Den 1. marts 2013 præsenterede regeringen det ambitiøse udspil "Togfonden DK" til 27,5 milliarder kroner. På overfladen ser det umiddelbart imponerende ud. Men når man kradser lidt i lakken, tegner der sig et ganske andet billede.

For det første er hele finansieringen af regeringens udspil med teoretiske ekstra skatter fra Nordsøen ikke andet end fugle på toppen af en boreplatform. Erfaringerne fra blandt andet England viser, at sådanne indtægter næppe kommer i kassen, fordi det bliver meget dyrt at udvinde olien fra de mere yderligt liggende felter, der er tale om. Tværtimod kan den foreslåede ekstrabeskatning af olieindvindingen medføre tab af mange gode arbejdspladser i offshore industrien, herunder eksempelvis i Esbjerg. Venstre ønsker ikke at bruge penge, der ikke findes.

For det andet er udspillet udtryk for, at regeringen fokuserer ensidigt på den kollektive trafik. I trafikforhandlinger primo 2013 måtte Venstre kæmpe op ad bakke for hver eneste vejkrone. Desværre vender regeringen det døve øre til, når små og store virksomheder landet over trygler om bedre veje som forudsætning for at bevare danske arbejdspladser.

For det tredje vil "Togfonden DK" langt fra komme hele landet til gode. Ikke mindst de store dele af landet, hvor man er yderst afhængig af bilen, vil blive sorteper med deraf følgende skævvridning. Desuden vil udspillet indebære en nedgradering af vigtige intercity-stationer og knudepunkter som Skanderborg og Vejle, ligesom der bruges vanvittigt mange penge per togpassager på opgradering af strækningen mellem Aarhus og Odense.

Fakta
BLAND DIG!
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

For det fjerde er det ufatteligt og useriøst, at regeringen vælger at komme med et vidtgående og langsigtet udspil til trafikinvesteringer uden at afvente resultatet af de omfattende strategiske analyser, som regeringspartierne selv var med til at igangsætte i 2009. Herunder analyser af en mulig Kattegatbro til tog og biler samt udarbejdelse af en ny landstrafikmodel. Alt tyder på, at "Togfonden DK" vil underminere økonomien for en mulig fast forbindelse over Kattegat, fordi der satses rigtig mange milliarder på at køre tog ad den længere vej via Fyn. Er det til fordel for store dele af Jylland?

Der skal være balance
Derimod er Venstre enig i behovet for elektrificering til Aarhus, Aalborg og Kalundborg frem mod 2020, så vi snarest kan blive uafhængige af de famøse IC4-tog, som De Radikale, Socialdemokraterne, SF og Enhedslisten bragte os på halsen med den snævre trafikaftale fra 1999.

I trafikforhandlinger primo 2013 måtte Venstre kæmpe op ad bakke for hver eneste vejkrone.

Kristian Pihl Lorentzen
Trafikordfører for Venstre

Konklusion: Venstre ønsker en god balance i kommende trafikale investeringer. Og vi vil naturligvis tage bestik af resultatet af de grundige, strategiske analyser, der forventes klar i efteråret 2013 som grundlag for kloge og helhedsorienterede beslutninger om langsigtede trafikale investeringer. Venstre vil tilgodese erhvervslivets behov for bedre veje samt hensynet til et Danmark i bedre balance. Store dele af befolkningen har ingen mulighed for at rejse med tog. Vores erhvervsliv kan ikke transportere deres råvarer og produkter med kollektiv trafik eller budcykler. Derfor skal der være balance i tingene, så vi ikke lader store dele af landet i stikken.

Afslutningsvis vil jeg udtrykke håbet om, at regeringen ikke falder for fristelsen til at gennemtrumfe "Togfonden DK" med et smalt politisk flertal. Det ville være uhyre kortsigtet og særdeles uklogt, når vi taler om finansiering og investeringer, der rækker frem mod 2042.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00