VK kritiserer regeringens investeringsmål

INFRASTRUKTUR: Regeringen vil bruge 2/3 af fremtidige midler til infrastruktur på kollektiv trafik. Men det giver ikke mening på forhånd at lave en fast fordeling, mener De Konservative og Venstre.
Den nye regeringen vil have, at 2/3 af fremtidige midler til infrastruktur skal gå til den kollektive trafik.
Den nye regeringen vil have, at 2/3 af fremtidige midler til infrastruktur skal gå til den kollektive trafik.Foto: dsb.dk
Hjalte T. H. Kragesteen

Lad os se, om det bare var en smutter. For Henrik Dam Kristensen er ellers en mand, som jeg regner med vil praktisere bredt samarbejde.

Kristian Pihl Lorentzen
Trafikordfører (V)
Regeringens mål om at 2/3 af fremtidige midler til infrastruktur skal gå til den kollektive trafik, bliver ikke ligefrem mødt med kyshånd i oppositionen. Fordelingen bør basere sig på, hvor behovet er størst, lyder kritikken.

"Det giver ikke mening, at man sætter sig ved et forhandlingsbord, og så forlods siger, at 2/3 af midlerne skal gå til et bestemt område. Vi burde i stedet se på, hvor skoen trykker rundt omkring, og så fordele midlerne ud fra, hvor behovet er størst," siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Udmeldingen kommer som reaktion på, at der i regeringsgrundlaget står, at "i det omfang der frigøres midler i eller til Infrastrukturfonden, vil regeringen arbejde for, at 2/3 af disse bruges til kollektiv trafik, herunder letbaner, og cykling og 1/3 til veje mv."

V: Det er provokerende
Venstres trafikordfører meddeler, at Venstre som udgangspunkt, har den stikmodsatte forventning til, hvordan investeringerne bør lande. Partiet mener, at der er mange vejprojekter, der står klar i kulissen. Så Kristian Pihl Lorentzen er bestemt utilfreds med regeringens fordeling.

0:000:00