Flere tosprogede rykker til ressourcestærke skoler

INTEGRATION: Københavns Kommune har succes med særlig model for at få spredt de tosprogede elever. Alligevel bliver der råbt vagt i gevær.
Hvis først et barn i tosprogede familier flytter skole, rykker bror og søster efter.
Hvis først et barn i tosprogede familier flytter skole, rykker bror og søster efter.Foto: colourbox.com
Ida Skytte

Jeg vil allerede nu råbe vagt i gevær, for den gode udvikling kan ikke fortsætte, hvis overborgmester Ritt Bjerregaard (S) ikke begynder at lytte og sætte nok penge af på budgettet.

Bo Asmus Kjeldgaard
Børne- og ungeborgmester, SF
Fakta
  Københavnermodellen for integration involverer to typer af skoler:
  • (A-skoler) Skoler med mange tosprogede elever, hvor der iværksættes en indsats for at tiltrække flere etnisk danske elever fra eget distrikt.

  • (B-skoler) Skoler med få tosprogede elever, hvor tosprogede skolestartere fra distrikter med mange tosprogede tilbydes plads.


Kilde: Københavns børne- og ungdomsforvaltning

Når tosprogede børn gennem den såkaldte "Københavnermodel for integration" flytter til skoler med næsten udelukkende etniske danskere, så følger bror og søster i mange tilfælde efter. Det viser nye tal fra Københavns Kommune.

Dermed mener kommunens børne- og ungeborgmester, Bo Asmus Kjeldgaard (SF), at kunne dokumentere en stor "søskendeeffekt".

"Københavnermodellen er en stor succes og skaber en meget bedre fordeling på skolerne. Søskendeefftekten er en bonus, der gør den succes endnu større", siger han.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00