Debat

Hvor svært kan det være?

DEBAT: Taxameterordningen skal ændres, hvis Danmark fortsat skal sikre, at der bliver uddannet kloge hoveder i landet, mener rektor Mogens Andersen, formand for Videnscenter om Fastholdelse og Frafald.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mogens Andersen
Rektor på Høje Taastrup Gymnasium og formand for Videnscenter om Fastholdelse og Frafald (VOFF)

I den seneste tid har man atter drøftet et socialt taxameter. Et taxameter, der skal gøre det muligt at mindske frafaldet fra ungdomsuddannelserne. Et taxameter, der skulle gøre det muligt at realisere målsætningen om, at så mange unge som muligt kan gennemføre en ungdomsuddannelse. Et taxameter, der skal sikre, at uddannelsesinstitutioner i socioøkonomisk svage områder bredspektret kan realisere målsætningen om 95 % af ungdomsårgangen i uddannelse.

Det sociale taxameter er ikke blot nødvendigt af hensyn til den globale konkurrenceevne - men først og fremmest fordi uddannelse er svaret, nøglen om man vil, når man skal sikre de unge en bedre fremtid, udviklingsmuligheder, positiv integration - og man kunne blive ved. Og så er det man må stille spørgsmålet - hvorfor kommer vi så ikke i gang? Hvor længe skal vi i uddannelsessektoren vente på handling, læs politisk handling?

Hvornår kommer den koordinerede indsats? Og hvor længe skal vi i et lille land som Danmark forsinke det, som er bydende nødvendigt, fordi vi har organiseret indsatsen i så mange forskellige, isolerede institutioner - så vi bruger for megen tid på kassetænking? Og hvor længe skal vi være underlagt et bureaukratisk puljetyranni, hvor energien tappes af enhver organisation eller ildsjæl, fordi der skal skrives ansøgninger, dokumenteres og forhandles forfra og forfra igen.

Klare indikatorer
Ser man på ungdomsuddannelsernes socioøkonomiske geografi, er det forholdsvis simpelt at se, hvor der er behov for en ekstra indsats. Læser man de mange forskningsresultater - og henter viden fra lande og storbyområder, hvor problemet med frafald og fastholdelse længe har været et tema, kan der jo opstilles ret klare målbare indikatorer:

  • Stor andel af unge fra hjem hvor forældrene kun har grundskolen som uddannelse
  • Stor andel af unge fra hjem hvor forældrene har en løs tilknytning til arbejdsmarkedet
  • Stor andel af unge fra skilsmissehjem
  • Stor andel af unge fra hjem med misbrug
  • Stor andel af unge fra hjem med anden etnisk baggrund

Hvornår kommer den koordinerede indsats? Og hvor længe skal vi i et lille land som Danmark forsinke det, som er bydende nødvendigt, fordi vi har organiseret indsatsen i så mange forskellige, isolerede institutioner - så vi bruger for megen tid på kassetænking?

Mogens Andersen
Rektor, Høje Taastrup Gymnasium

Det kræver en ekstra indsats at få disse unge til at gennemføre en ungdomsuddannelse. Ja, det kræver en ekstra indsats for, at de overhovedet lærer tilstrækkeligt i grundskolen til, at de kan påbegynde en ungdomsuddannelse.

Vi kender altså indikatorerne, vi har erfaring med, at en bredspektret indsats er nødvendig, ikke blot mentorordninger, men særlige målrettede tiltag, der spænder fra ekstra undervisning i dansk og regning til tættere kontakt med forældre, sociale myndigheder og psykologisk bistand.

Elevers rammebetingelser er forskellige
Når vi står over for disse veldokumenterede udfordringer - som er politikerne bekendt - er det utroligt, at vi stadig finansierer vores uddannelse med et taxametersystem, der melder kroner ud pr. elev, som var eleverne sammenlignelige. Det er de ikke, deres rammebetingelser for at klare sig i uddannelsessystemet og i samfundet er væsensforskellige.

Derfor må taxametersystemet ændres. Og når vi ser på problemerne i nogle geografiske områder i Kongeriget, kan det kun gå for langsomt.

Hvor svært kan det være?

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mogens Andersen

Fhv. rektor, Høje-Taastrup Gymnasium, formand, Videnscenter om Fastholdelse og Frafald
cand.mag. i samfundsfag og geografi

0:000:00