Arbejdsgruppe bag syv pejlemærker for udskoling

RAPPORT: Arbejdsgruppen, som skulle styrke kvaliteten i udskolingen, er ikke blevet enige om konkrete forslag – men fokuserer i stedet på syv pejlemærker. DA savner fokus på udskoling til erhvervsuddannelser.

DA savner konkrete forslag til, hvordan udskolingen til erhvervsuddannelserne styrkes.
DA savner konkrete forslag til, hvordan udskolingen til erhvervsuddannelserne styrkes.Foto: Colourbox.dk
Erik Bjørn Møller
Fakta
Arbejdsgruppens syv pejlemærker:
* Skolens opgave i forhold til at udvikle elevernes sociale og personlige kompetencer skal tydeliggøres og styrkes.
* Høje forventninger til alle elevers læringsudbytte og øget undervisningsdifferentiering.
* Øget variation og anvendelsesorientering i udskolingens undervisning.
* Alle elever, også de uddannelsesparate, skal udfordres og vejledes i deres valg af ungdomsuddannelse og karrierevalg.
* Undervisernes kompetencer i forhold til undervisning af elever i udskolingen skal styrkes, og folkeskole og ungdomsuddannelse skal have bedre kendskab til hinanden.
* Styrket pædagogisk ledelse og organisering af udskolingen.
* Øget elev- og forældreinddragelse i udskolingen.

Samarbejde med virksomheder og ungdomsuddannelser skal tænkes mere ind i undervisningen i de enkelte fag.

Sådan lyder en af pointerne fra arbejdsgruppen for styrket kvalitet i udskolingen, som netop har afleveret til sin rapport til undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V).

Arbejdsgruppen blev nedsat i oktober sidste år og fik til opgave at udarbejde konkrete anbefalinger til, hvordan man kan styrke undervisningen i udskolingen fra 7.-9. klasse og forbedre overgangen til ungdomsuddannelserne.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00