Danske Gymnasier vil have mere teknologi, verdensmål og "engineering"

STRATEGI: Teknologi, "engineering" og FN’s verdensmål skal fylde mere i undervisningen på de almene gymnasier. Det mener Danske Gymnasier. Lærerne er ikke imponerede.

Danske Gymnasier vil nye ”sætte strøm til undervisningen i naturvidenskab” på de almengymnasiale uddannelser.
Danske Gymnasier vil nye ”sætte strøm til undervisningen i naturvidenskab” på de almengymnasiale uddannelser.Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix
Tyson W. Lyall

Ny undervisningsform. Nyt fag. Mere teknologi. Øget fokus på verdensmål.

Det er nogle af hovedingredienserne i Danske Gymnasiers nye strategi, som skal ”sætte strøm til undervisningen i naturvidenskab” på stx og hf.

I strategien foreslår gymnasierektorernes forening en række indsatser, som skal sikre, at studenterne får ”relevante og bæredygtige kompetencer til videregående uddannelse i en foranderlig verden med nye krav og behov”.

Dokumentation

Danske Gymnasiers prioriterede indsatser i overskriftsform:

* Undervisningspraksis
Danske Gymnasier vil have udviklet en ny engineering- og praksisorienteret undervisningsform.

Den skal ”højne elevernes viden og bevidsthed om, hvilke problemer, naturvidenskab kan bidrage til at løse. Udviklingen skal ”resultere i anvendelsen af en ny didaktisk praksis i naturvidenskabsfagene”.

* Undervisningsindhold
Danske Gymnasier vil have tydeliggjort ”undervisningens samtidsrelevans” ved at fokusere på FN’s verdensmål og store samfundsudfordringer.

”Naturvidenskabens rolle i løsning af epokale nøgleproblemer skal stå klart for alle gymnasieelever,” står der således i den nye strategi.

* Teknologi
Danske Gymnasier vil have indarbejdet mere teknologi i de naturvidenskabelige fag, så alle gymnasieelever bliver ”teknologisk myndige”.

Ifølge Danske Gymnasier kræver det, at teknologi bliver et centralt element i alle naturvidenskabelige fag og i fagrækken som sådan.

I den nye strategi skriver rektorerne, at det i forbindelse med en eventuel revision af den gymnasiale fagrække vil være relevant at udvikle et nyt fag, som fokuserer særskilt på teknologi i bred forstand.

* Uddannelsesprogession
Danske Gymnasier vil have koordineret de gymnasiale læreplaner og de faglige mål i grundskolen.

Samtidig skal brobyggende aktiviteter samtænkes og gøres relevante for elevernes uddannelsesforløb – for at understøtte ”en hensigtsmæssig progression i naturvidenskabsfagene gennem hele uddannelsessystemet”.

Læs hele strategien her.

 


Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00