Danske Gymnasier vil have mere teknologi, verdensmål og "engineering"
STRATEGI: Teknologi, "engineering" og FN’s verdensmål skal fylde mere i undervisningen på de almene gymnasier. Det mener Danske Gymnasier. Lærerne er ikke imponerede.
Tyson W. Lyall
RedaktørNy undervisningsform. Nyt fag. Mere teknologi. Øget fokus på verdensmål.
Det er nogle af hovedingredienserne i Danske Gymnasiers nye strategi, som skal ”sætte strøm til undervisningen i naturvidenskab” på stx og hf.
I strategien foreslår gymnasierektorernes forening en række indsatser, som skal sikre, at studenterne får ”relevante og bæredygtige kompetencer til videregående uddannelse i en foranderlig verden med nye krav og behov”.
Danske Gymnasiers prioriterede indsatser i overskriftsform:
* Undervisningspraksis
Danske Gymnasier vil have udviklet en ny engineering- og praksisorienteret undervisningsform.
Den skal ”højne elevernes viden og bevidsthed om, hvilke problemer, naturvidenskab kan bidrage til at løse. Udviklingen skal ”resultere i anvendelsen af en ny didaktisk praksis i naturvidenskabsfagene”.
* Undervisningsindhold
Danske Gymnasier vil have tydeliggjort ”undervisningens samtidsrelevans” ved at fokusere på FN’s verdensmål og store samfundsudfordringer.
”Naturvidenskabens rolle i løsning af epokale nøgleproblemer skal stå klart for alle gymnasieelever,” står der således i den nye strategi.
* Teknologi
Danske Gymnasier vil have indarbejdet mere teknologi i de naturvidenskabelige fag, så alle gymnasieelever bliver ”teknologisk myndige”.
Ifølge Danske Gymnasier kræver det, at teknologi bliver et centralt element i alle naturvidenskabelige fag og i fagrækken som sådan.
I den nye strategi skriver rektorerne, at det i forbindelse med en eventuel revision af den gymnasiale fagrække vil være relevant at udvikle et nyt fag, som fokuserer særskilt på teknologi i bred forstand.
* Uddannelsesprogession
Danske Gymnasier vil have koordineret de gymnasiale læreplaner og de faglige mål i grundskolen.
Samtidig skal brobyggende aktiviteter samtænkes og gøres relevante for elevernes uddannelsesforløb – for at understøtte ”en hensigtsmæssig progression i naturvidenskabsfagene gennem hele uddannelsessystemet”.