Debat: Fremtiden er digital – og alt er godt

DEBAT: Digitalisering er fremtiden, og derfor må pædagogik og ture i skoven kommer sekundært. For digitaliseringen bringer jo kun godt med sig, skriver Niels Jakob Pasgaard.

Af Niels Jakob Pasgaard
Pædagogisk filosof

Aula er landet, og alt er godt.

Alt var også godt, da læringsplatformene landede, da kommunerne købte smartboards i titusindvis, da de købte et utal af iPads og Chromebooks, og da de brugte millioner på lasercuttere og 3D-printere, som nu fylder skolernes makerspaces og playlabs.

Sådan er det: Alt, hvad der er digitalt, er godt. 

Mere digitalisering og færre dødssyge krav om analoge ture ud i skoven
På lærer- og pædagoguddannelserne arbejder man for, at digitalisering skal være ”top of mind” hos alle medarbejdere. Altså ikke pædagogik eller didaktik, som nok ellers kunne være gode at have ”top of mind” sådan et sted, hvor man uddanner lærere og pædagoger.

Nej, digitalisering. Fordi det er godt. Og fordi fremtiden kræver det.

Fremtiden er nemlig digital. Og det er godt. Det er derfor, det betragtes som et overgreb, at forældre begrænser deres børns tid med en skærm.

Børnenes fællesskaber er digitale. Det er godt. Vi voksne må ikke stå i vejen med vores dødssyge krav om analoge ture ud i skoven.

Det er også derfor, børnene skal lege med robotter i skolerne; de skal lære at programmere, fordi det er den slags digitale kompetencer fremtidens arbejdsmarked har brug for - siger Dansk Industri. Og det er godt.

Pædagogikken må komme i anden række
Fremtiden er også digital for de kommende lærere og pædagoger. De skal kunne betjene digitale læringsplatforme, Aula, smartboards, UNI-login, iPads, Chromebooks, 3D-printere med videre.

Det med pædagogikken er sekundært, må man forstå. Hvis vi er heldige, er der nok nogle dygtige programmører, der udvikler et selvinstruerende materiale, som dækker alle skolens fag fra 0. til 9. klasse.

Så kan lærerne helt lade være med at tænke på pædagogik, og de kan i stedet koncentrere sig fuldt ud om at betjene de digitale teknologier. Det ville være godt.

Og det hele vil blive endnu bedre, når de digitale værktøjer bidrager til at lave digitale profileringer af de alt for analoge elever: Profileringer, der viser, hvordan eleverne lærer bedst, hvad der motiverer dem, og hvordan de trives, så de – så effektivt som muligt, gennem brug af digitale teknologier - kan få fyldt deres ”læringshuller” og blive komplette og kompetente sæt af digitale nuller og ét-taller.

Det ville virkelig være godt.

Til sidst dør du digitalt - og får en mindeside på Facebook
For i fremtiden er alt digitalt. Alt er programmeret. Der findes ingen erfaring uden for maskinen.

Hvem er jeg, spørger du, og maskinen giver dig svar: Du er 300 nuller og 400 ét-taller.

Dine læringshuller er snart lukkede. Du har glemt, hvordan man taler med en kollega. Du har glemt, hvordan man ser en forælder i øjnene.

Du har opgivet at opdrage dine børn og lader skærmen klare arbejdet. Du kommunikerer digitalt. Du tænker digitalt. Du lever digitalt. Til sidst dør du digitalt - og får en mindeside på Facebook.

Du egner dig med andre ord ikke længere til at være noget, som en maskine ikke kunne være meget bedre end dig. 

Du er digital. Alt er godt.

Forrige artikel Niels Egelund: Unges krav til sig selv er med til at øge mistrivslen Niels Egelund: Unges krav til sig selv er med til at øge mistrivslen Næste artikel Direktør: Unge er fanget i en stressende storm af forventninger Direktør: Unge er fanget i en stressende storm af forventninger
  • Anmeld

    Tine Sundgaard

    Hovedet på sømmet

    Niels Jakob Pasgaard, du rammer i den grad hovedet på sømmet i forhold til, hvad jeg frygter. Hvad jeg frygter for min egen verden, men hvad jeg i endnu højere grad frygter for den verden mine børn vokser op i. Lad os få flere kedelige ture ud i skoven og se på insekter, flere bøger ind i skolen, flere skoleskuespil, flere praktikophold og flere ting, der får børn til at forholde sig til andre mennesker gennem relationer - menneskelige en-til-en relationer. Hilsen Tine