Debat

DH: Der er brug for flere lærere med specialiseret viden om undervisning af børn med handicap

Der har store konsekvenser, når børn med handicap ikke modtager samme undervisning og får samme læring som klassekammerater. Derfor er der brug for flere hænder i klasserne, og særligt er der brug for flere lærere med specialiseret viden om at undervise børn med handicap, skriver Thorkild Olesen.

Der skal sikres bedre rammer og vilkår for lærere i folkeskolen, så elever med handicap kan få den samme undervisning, som deres klassekammerater, skriver Thorkild Olesen.
Der skal sikres bedre rammer og vilkår for lærere i folkeskolen, så elever med handicap kan få den samme undervisning, som deres klassekammerater, skriver Thorkild Olesen.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Thorkild Olesen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I starten af 4. klasse kunne Christians forældre godt mærke, at han ikke var sig selv, når han kom hjem fra skole. Han var tit vred, udbrændt og i dårligt humør.

Og efter kort tid begyndte han også at ændre sig over for sine lærere og venner, når han var i klassen. Grimt sprog, udad reagerende adfærd, slåskampe og unødvendige konflikter blev hverdag for ham. Det betød både, at skolen ikke vidste, hvad de skulle stille op med ham, og samtidig trak hans gamle kammerater sig, så Christian blev isoleret og alene.

Mens familien kæmpede for at få den rigtige hjælp til ham, blev hans tilstand kun værre og værre. Han blev depressiv, stresset og presset over at skulle være i skolen. Og han havde det til sidst så skidt, at han hele to gange prøvede at springe ud af tagvinduet der hjemme, men han blev heldigvis stoppet.

På grund af Christians ADHD havde han rigtig svært ved at være i en folkeskoleklasse, hvor han ikke kunne få den rigtige hjælp og støtte til at klare dagen med undervisning, frikvarterer, det sociale med andre børn og skoleopgaver. Og den manglende hjælp og uholdbare skoletid for Christian havde både faglige og menneskelige konsekvenser for Christian og hans familie.

Ikke et enestående tilfælde
Desværre er der alt for mange tilfælde som Christians. Hvor glæden ved at være i skolen sammen med vennerne er byttet ud med et enormt ubehag bare ved tanken om at høre skoleklokken ringe ind.

Hvis vi ikke gør noget, vil alt for mange børn med et handicap ende med at stå tilbage i uddannelsesmæssige vanskeligheder meget tidligt i livet, hvilket kan give et kæmpe efterslæb af problemer på mange områder langt ind i voksenlivet.  

Thorkild Olesen
Formand, Danske Handicaporganisationer

I en undersøgelse om inklusion fra 2019, som Danske Handicaporganisationer fik lavet, svarede hele 51 procent af forældre til børn med enten et fysisk eller psykisk handicap, at deres barn oplever skoleværing.

Og der er store konsekvenser ved, at børn med et handicap ikke modtager den samme undervisning og får den samme læring som deres klassekammerater og jævnaldrene.

En undersøgelse fra Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd fra 2019 viser nemlig, at mens 86 procent af unge uden et handicap fik 02 eller højere i dansk og matematik til afgangseksamen i 9. klasse, var det tal kun 60 procent for unge med et handicap.

Og når afgangseksamen i folkeskolen er så utrolig vigtigt for at kunne komme videre på en ungdomsuddannelse og derfra ud på arbejdsmarkedet, er de tal skræmmende læsning.

Hvis vi ikke gør noget, vil alt for mange børn med et handicap ende med at stå tilbage i uddannelsesmæssige vanskeligheder meget tidligt i livet, hvilket kan give et kæmpe efterslæb af problemer på mange områder langt ind i voksenlivet.

Bedre rammer og arbejdsforhold
Der er ingen tvivl om, at rammerne for lærernes arbejde har afgørende betydning for, hvordan skolerne kan lykkes med opgaven. Flere hænder i klasserne – pædagoger eller hjælpelærere - som kan være støttende for de elever, der har brug for ekstra hjælp, og mere viden om børn med handicap er afgørende for at styrke inklusionen for dem.

Læs også

Derfor mener vi blandt andet, at der er brug for flere folkeskolelærere, der har specialiseret viden om at undervise børn med handicap. Nogle faglige fyrtårne rundt om på lærerværelserne, som kollegerne kan søge råd, hjælp og vejledning hos.

Det vil også være med til at understøtte brugen af co-teaching, som vi gerne vil have udbredt meget mere. Her underviser en lærer, eksempelvis udlånt fra en specialskole, sammen med almenklassens lærer og bidrager med specialpædagogiske kompetencer.

Stadig behov for specialundervisningstilbud
Som folkeskolen ser ud i dag, ved vi godt, at der stadig vil være behov for specialundervisningstilbud til de elever med handicap, der ikke vil få det optimale ud af at gå i en almindelig klasse.

Men samtidigt er vi sikre på, at det sideløbende godt kan lade sig gøre at give lærerne bedre forudsætninger og rammer for at inkludere børn med et handicap i den almindelige undervisning.

Vores vision er, at inklusionen lykkes så godt, at folkeskolen bliver dét sted, som også forældre til børn med handicap ønsker for deres børn og ikke kæmper for at undgå.

Temadebat: Hvordan skal fremtidens folkeskole se ud?

Folkeskolen har på det seneste klaret sig dårligt i nationale tests og undersøgelser som TIMSS 2019, mens elevernes kompetencer i matematik og læseevner bliver ringere.

Er det behov for ændringer af folkeskolen igen, eller skal folkeskolereformen fra 2014 have mere tid og ro til at blive implementeret? 

Det spørger Altinget Uddannelse om i denne debat.  

Her er debattørerne:

  • Dorte Andreas, næstformand, Skolelederforeningen
  • Jesper Bergman, direktør, TeachFirst
  • Agi Csonka, formand, Børnerådet
  • Rasmus Edelberg, formand, Skole og Forældre
  • Thomas Gyldal , formand, Børne- og undervisningsudvalget i KL
  • Caroline Holdflod, forperson, Lærerstuderendes Landskreds
  • Jens Joel (S), undervisningsordfører
  • Esben Kullberg, sekretariatschef, Foreningsfællesskabet Ligeværd
  • Gro Emmertsen Lund, ph.d. og konsulent, Taos Associate og en del af NO!SE
  • Ole Heinager, formand, Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier - Lederne
  • Camilla Louise Lydiksen, direktør, ADHD-foreningen
  • Gordon Ørskov Madsen, formand, Danmarks Lærerforening
  • Jacob Mark (SF), undervisningsordfører
  • Mai Mercado (K), undervisningsordfører
  • Lise Tingleff Nielsen, områdechef, Danmarks Evalueringsinstitut
  • Alexander von Oettingen, prorektor, UC Syd
  • Thorkild Olesen, formand, Danske Handicaporganisationer
  • Nicklas Hakmann Petersen (ALT), uddannelsesordfører
  • Mie Dalskov Pihl, chefanalytiker, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
  • Elisa Rimpler, formand, BUPL
  • Lotte Rod (R), undervisningsordfører
  • Claus Rosenkrands Olsen, uddannelseschef, Dansk Erhverv
  • Charlotte Rønhof, formand, Rådet for Børns Læring
  • Jakob Sølvhøj (EL), undervisningsordfører
  • Mette Fjord Sørensen, underdirektør, Dansk Industri
  • Mette Thiesen (NB), undervisningsordfører
  • Anders Thorsen, skolelærer
  • Esther Vyff, formand, Danske Skoleelever

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner. Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00