DH: Specialskolerne bliver reformens tabere

REFORM: Der mangler fokus på at løfte undervisningskvaliteten på landets specialskoler. Det mener formanden for Danske Handicaporganisationer, Stig Langvad, som kritiserer regeringen for at have glemt området. S erkender, at der mangler viden på området.
Per Bang Thomsen

Hvis man kun har fokus på at løfte kvaliteten i grundskolen, så opstår der jo en ulighed inden for skolevæsnet.

Stig Langvad
Formand for Danske Handicaporganisationer
Undervisningen på landets specialsskoler og specialklasser halter gevaldigt, og derfor er det dybt problematisk, at regeringen ikke har sat fokus på specialskoleområdet i forbindelse med den store reform af folkeskolen.

Det mener Stig Langvad, formand for Danske Handicaporganisationer, som frygter, at det vil udvide ulighedskløften i samfundet.

"Specialskolerne og specialklasserne har brug for et væsentligt kvalitetsløft, for eleverne får i dag ikke den undervisning, de har brug for. Men der har overhovedet ikke været politisk fokus på at løfte kvaliteten her, og det er meget problematisk. Hvis man kun har fokus på at løfte kvaliteten i grundskolen, så opstår der jo en ulighed inden for skolevæsnet," siger Stig Langvad, som repræsenterer 32 handicaporganisationer.

Savner politisk lydhørhed
Ifølge de seneste tal fra Børne- og Undervisningsministeriet går der i dag godt 33.000 børn og unge i landets specialiserede skoletilbud, hvilket svarer til 5,6 procent af alle folkeskoleelever.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00