EL varmer op til maraton-samråd om folkeskolereformen
Per Bang Thomsen
JournalistBørne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) kan se frem til nogle lange dage i børne- og undervisningsudvalgets mødelokale på Christiansborg. Enhedslisten har nemlig valgt at stille ministeren syv samrådsspørgsmål om folkeskolereformen.
“Der er så mange ting i spil omkring hele folkeskolens fremtid, at vi har ment, der var brug for afklaring på en række områder," siger Enhedslistens folkeskoleordfører, Lars Dohn, til folkeskolen.dk.
Ministeren er blandt andet blevet bedt om at forklare, hvad hun forstår ved de såkaldte aktivitetstimer, hvordan regeringens reformforslag bidrager til en mere demokratisk skole, og hvordan hun kan gå igang med reformforhandlingerne, inden overenskomstforhandlingerne mellem KL og Danmarks Lærerforening er blevet afsluttet.
"Vi er jo uden for forligskredsen, så vi må jo prøve at hive noget af indholdet ud til offentligheden og forsøge at gøre vores indflydelse gældende," siger Lars Dohn til folkeskolen.dk.
Se alle spørgsmålene her:
- Hvad forstår ministeren ved de såkaldte ”aktivitetstimer” i regeringens udspil til en folkeskolereform?
- Hvordan forstår ministeren med regeringens udspil til folkeskolereform børns fritid og frie tid?
- Hvad bliver den forventede udvikling inden for arbejdspladser/job på lærer-, pædagog- og pædagogmedhjælperområder som konsekvens af regeringens udspil til en folkeskolereform?
- Hvordan kan regeringen forhandle om en folkeskolereform, hvis finansieringsgrundlag afhænger af resultaterne af overenskomstforhandlingerne 2013?
- Hvordan forventer folkeskolelærerne at øge antallet af undervisningstimer, herunder hvad der i deres nuværende arbejdsbeskrivelse skal skæres ned på, hvis flere timer skal bruges på undervisning?
- Hvordan mener ministeren, at regeringens forslag til en folkeskolereform bidrager til en mere demokratisk folkeskole?
- Hvordan hænger regeringens udspil til en folkeskolereform sammen med regeringsgrundlagets formuleringer om elevdemokrati?