Flere danske skolebørn er svage læsere
Der er sket en negativ udvikling i danske skoleelevers læsning, viser undersøgelsen PIRLS. De svageste læsere er blevet svagere, og der er kommet flere af dem. Samtidig ligger danske børns læseglæde i bund blandt 65 deltagende lande.
Signe Løntoft
RedaktørDet går tilbage med danske børns læsefærdigheder. Det viser viser en ny international PIRLS-undersøgelse, som offentliggøres tirsdag og er foretaget i 2016.
Danske 4.-klasseelever har i undersøgelsen en signifikant lavere gennemsnitsscore end i alle tidligere år, hvor Danmark har deltaget.
Om PIRLS
PIRLS-undersøgelsen har fundet sted hvert femte år siden 2001.
Danmark deltog for første gang i 2006 og har siden været med i alle undersøgelsesrunder.
65 lande og regioner – næsten 400.000 elever – deltog i PIRLS 2021, heraf knap 5.000 danske elever.
I Danmark foretages undersøgelsen af Nationalt Center for Skoleforskning ved DPU, Aarhus Universitet, og finansieres af Aarhus Universitet og Børne- og Undervisningsministeriet.