Flere danske skolebørn er svage læsere

Der er sket en negativ udvikling i danske skoleelevers læsning, viser undersøgelsen PIRLS. De svageste læsere er blevet svagere, og der er kommet flere af dem. Samtidig ligger danske børns læseglæde i bund blandt 65 deltagende lande.

Afstanden mellem skolens dygtigste og svageste læsere er blevet større, viser stor undersøgelse af 4. klasseelevers læsning.
Afstanden mellem skolens dygtigste og svageste læsere er blevet større, viser stor undersøgelse af 4. klasseelevers læsning.Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Signe Løntoft

Det går tilbage med danske børns læsefærdigheder. Det viser viser en ny international PIRLS-undersøgelse, som offentliggøres tirsdag og er foretaget i 2016.

Danske 4.-klasseelever har i undersøgelsen en signifikant lavere gennemsnitsscore end i alle tidligere år, hvor Danmark har deltaget.

Fakta

Om PIRLS

PIRLS-undersøgelsen har fundet sted hvert femte år siden 2001. 

Danmark deltog for første gang i 2006 og har siden været med i alle undersøgelsesrunder. 

65 lande og regioner – næsten 400.000 elever – deltog i PIRLS 2021, heraf knap 5.000 danske elever.

I Danmark foretages undersøgelsen af Nationalt Center for Skoleforskning ved DPU, Aarhus Universitet, og finansieres af Aarhus Universitet og Børne- og Undervisningsministeriet.  

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00