Debat

VUC-formand om FGU: Kræver bæredygtige uddannelsesmiljøer

REPLIK: Det er afgørende for uddannelseskvaliteten på den nye forberedende grunduddannelse, at man sikrer bæredygtige uddannelsesmiljøer for undervisere og elever, skriver Verner Rylander-Hansen, formand for Danske HF og VUC.

Den nye forberedende uddannelse kræver både bæredygtige uddannelsesmiljøer og pædagogisk nytænkning, skriver Verner Rylander-Hansen.
Den nye forberedende uddannelse kræver både bæredygtige uddannelsesmiljøer og pædagogisk nytænkning, skriver Verner Rylander-Hansen.Foto: Lederforeningen for VUC
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Verner Rylander-Hansen
Formand for Danske HF og VUC

Der er mange holdninger til den nye forberedende grunduddannelse, og vi er mange aktører, der spændt (til tider nervøst) afventer, hvordan uddannelsen ender med at se ud, og hvordan den bliver forankret.

Kernen i den nye uddannelse er, at en del af de eksisterende forberedende uddannelsestilbud skal tænkes sammen til en ny samlet uddannelse – FGU – målrettet de unge mennesker, der tidligere har prøvet kræfter med produktionsskoler, VUC og en række andre tilbud.

Det kan der komme noget godt ud af, hvis man ikke gør det halvhjertet.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Hos VUC har vi mange års erfaring i at drive uddannelsesinstitutioner i hele landet – både små og store afdelinger, i større byer og i mere tyndt befolkede områder. Vores erfaring er, at det er helt afgørende for uddannelseskvaliteten, at man sikrer bæredygtige miljøer.

Brug for bæredygtige miljøer
Bæredygtigheden gælder først og fremmest de faglige miljøer. Der skal ganske enkelt en vis volumen til at sikre en tilstrækkelig kritisk masse og dermed solid undervisningskvalitet til gavn for eleverne.

Det er vigtigt at sikre sig en bæredygtig volumen for uddannelsesinstitutionerne i hele landet, hvis vi skal udbyde solid kvalitet til eleverne og et godt fagligt miljø for underviserne.

Verner Rylander-Hansen
Formand for Danske HF og VUC

Lærerne på de kommende institutioner skal indgå i faglige miljøer, hvor de kan drive og udvikle en ny samlet pædagogik, der skal binde bro mellem de forskellige spor. Bæredygtighed gælder også institutionsdrift – det gælder både administration og økonomi, som er langt vanskeligere at drive med samme kvalitet i meget små miljøer end i de store miljøer.

På VUC er vi derfor meget opmærksom på, at der fortsat skal være bæredygtige uddannelsesmiljøer, efter en del af VUC’s avu-aktivitet overgår til FGU.

Det er vigtigt at sikre sig en bæredygtig volumen for uddannelsesinstitutionerne i hele landet, hvis vi skal udbyde solid kvalitet til eleverne og et godt fagligt miljø for underviserne. Det gælder både landets VUC’er og de kommende FGU-institutioner.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Verner Rylander-Hansen

Rektor, Kolding HF & VUC, formand, Danske HF & VUC
lærer (N. Zahles Seminarium 1980)

0:000:00