Gymnasieelever foreslår model til ny karakterskala: Flere partier roser udspil
UDSPIL: Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) foreslår at indføre en ny karakterskala, der går fra 0-6. Partier fra begge sider af Folketingssalen roser idéen.
Martin Mauricio
ForsideredaktørAlt deres øregas om, at karakterer er skadelige, køber jeg slet, slet ikke
Marie Krarup (DF)
Gymnasie- og undervisningsordfører
En ny karakterskala bør gå fra 0-6.
Det mener DGS, der i et nyt 'karakterpapir' fremlægger en række forslag til, hvordan et nyt karaktersystem bør indrettes.
Konkret foreslår gymnasieelevernes interesseorganisation en ny syvtrinsskala, der skal mindske springet mellem karaktererne 4, 7 og 10 på den nuværende skala. Karaktererne 0 og 1 skal være dumpet.
HOVEDPUNKTER
Her er hovedpunkterne i Danske Gymnasieelevers Sammenslutnings 'karakterpapir':
Karakterskala
- Der skal indføres en ny 7-trins karakterskala, der skal gå fra 0-6. Her skal karakterene 0 og 1 være dumpet, mens de øvrige skal være bestået.
- I dag kan elever få dumpekarakteren -3, men det skal ikke længere være muligt at få en negativ karakter.
Optag på gymnasierne
- Karakterkravet til ungdomsuddannelserne skal afskaffes.
- Grundskoleelever skal have bedre vejledning til ungdomsuddannelserne, end de får i dag.
Karakterfrie klasser
- Der skal indføres en praksis, hvor 1.g-klasserne er karakterfrie med undtagelse af de fag, der skal afsluttes inden 2.g.
- Det skal være obligatorisk for underviserne at at skrive en note til standpunktskaraktererne, som begrunder bedømmelsen.
- Der skal være en klar adskillelse af "øverum" og "prøverum" i undervisningen.
Optag på de videregående uddannelser
- Kvote 2-optaget skal udvides for at sikre, at karaktergennemsnittet fra gymnasiet ikke står alene, og at kvote 2 ikke alene bliver for de ressourcestærke ansøgere.
- Kvote 2-systemet skal være mere gennemskueligt. I modsætning til i dag, hvor det enkelte uddannelsessted fastsætter udvælgelseskriterierne, skal relevant erhvervserfaring fremover vægte højest.
- Optaget skal i større omfang baseres på en kombination af optagelsesprøver og optagelsessamtaler.
- Kvote 1 skal vægtes, sådan at op til tre af de vigtigste adgangsgivende fag på en given uddannelse tæller dobbelt. Det er de respektive uddannelser, der vælger fagene.
Kilde: DGS