Hård kritik af uddannelses-vejledningen
Anders Heissel
JournalistDer skal ikke bruges flere penge, men de 1,2 mia. kr. skal rettes ind mod dem, der har mest behov. Og rapporten viser, at sådan er det mildest talt ikke i dag. Det er tydeligt, at der er stor tilfældighed i brugen af vejledingsressourcerne.
Bertel Haarder (V)
Undervisningsminister
Vejledningen til danske elever og studerende rammer de forkerte og svækker dermed muligheden for at få flere til at tage en uddannelse.
Det viser en ny Rambøll-rapport, der er bestilt af Undervisningsministeriet, og som bliver offentliggjort i dag.
Den samlede uddannelsesvejledning koster hvert år 1,2 mia. kr., men rapporten konkluderer, at vejledningen bliver udvandet, fordi alle unge får lidt hjælp i stedet for at give mere hjælp til de rigtige.
Her er rapportens forslag til forbedringer:
- Præcisering af de vejledningsredskaber, som bringes i anvendelse over for unge hhv. med og uden behov for en særlig vejledningsindsats, herunder anvendelse af visitation til særlig vejledning.
- Størst mulig grad af differentiering af indsatsen baseret på alder, socialebaggrunde, uddannelsesmæssige udfordringer mv.
- Større fokus på sammenhængen mellem præsterede resultater og den økonomiske styring, herunder en klarere sammenhæng til de forskelle i brugergrupperne, som de forskellige vejledningssteder oplever, samt ansvarliggørelse i forhold til vejledningsstedernes performance.
- Fokus på at skabe faglige miljøer for vejledningskorpset, herunder muligheder for at samle kompetencer på tværs.
- Større anvendelse af internettet som platform for vejledning og dialog på vejledningsområdet. Større anvendelse af brugernes egne erfaringer og viden. Større ansvarliggørelse af forældre.