Debat

Handelsskoledirektør: Handel rimer på kulturforståelse

DEBAT: I oplægget til gymnasiereformen for HHX forsvinder faget Kulturforståelse B som studieretningsfag. Det vil være et stort tab for handelsskolerne. Sådan skriver direktør på Køge Handelsskole, Tim Christensen.

Jens Claudi
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Tim Christensen
Direktør på Køge Handelsskole

På Køge Handelsskole har vi hen over foråret set til fra sidelinjen, mens politikerne har talt reform på gymnasieområdet. Hvad ville de med den nye reform og hvor visionære var de? Spørgsmålet er endnu ikke besvaret.

Reformen sætter punktum for nogle studieretninger
Vi kender endnu ikke indholdet af den politiske aftale om den gymnasiereform, der skal træde i kraft om under et år. Så mens der arbejdes på højtryk med at få den politiske aftale udmøntet i et nyt regelgrundlag, må vi dele et aspekt, der undrer os, med alle, der vil høre: I oplægget til gymnasiereformen på HHX forvinder Kulturforståelse B som studieretningsfag ud af mulighederne. Det kan sætte punktum for vores handelsgymnasiums arbejde med International Business Studies-studieretninger med Kulturforståelse B og International Økonomi A som studieretningsfag.

Vores handelsgymnasium har siden midten 1990’erne haft stor succes med studieretningen IBS – International Business Studies. Fra begyndelsen skabte lærerne selv Kulturforståelse som et lille fag, som spillede en stor rolle for studieretningen.

Fakta
Bland dig i debatten! 
Send dit indlæg til [email protected]

Senere fik vi mulighed for at gøre det mere formelt som studieretningsfag i form af et B-fag – og tilbyde det som tilvalg på C-niveau til de øvrige studieretninger. Kulturforståelse er omdrejningspunktet for retningens udsyn og udblik på verdenen. IBS har over tid ændret sig lidt – med et endnu større udbud i sprog, og fra 2013 har vi udbudt den i en engelsk version – IBS English, hvor der undervises på engelsk i alle fag med undtagelse af Dansk, sprogfag samt Erhvervsret.

Kulturforståelse er en faglig ballast
Kulturforståelse er i begge de retninger en væsentlig del af den faglige ballast: Faget fungerer som værktøjsfag og som prisme for retningens øvrige fag på de årlige studieture, som hen over årene har bragt vores elever på virksomhedsbesøg og på feltstudier i f.eks. Irland, Belgien, Spanien, Tyskland, USA og Kina. Det er her, at undervisningens teori bliver anvendt i praksis og bliver til aktiv viden, som eleverne kan trække på.

Kulturforståelse gør vores elever nysgerrige på vores omverdenen – og det er en styrke i vores globaliserede verden. Her er konstant behov for at være udstyret med viden og forståelse. 

Tim Christensen
Direktør, Køge Handelsskole

Vi har siden den første linjes oprettelse naturligt oparbejdet en særlig lokal lærer-fagekspertise på området – både til den daglige undervisning på stedet og til lærebøger om kultur, kulturforståelse og globalisering i bredere og smallere optikker til glæde og gavn for hele sektoren.

Vores lærere i Kulturforståelse har længe været i høj kurs og har blandt andet haft kandidater fra andre handelsgymnasier i pædagogikum netop på baggrund af vores særlige kompetencer på området. Vi har i det hele taget en større og yderst kompetent lærerstab, som løfter al undervisningen i Kulturforståelse B på 2. og 3. år på såvel IBS som på IBS English – og nye kræfter kommer hele tiden til: I juni afsluttede vores seneste pædagogikumkandidat i Kulturforståelse med topkarakteren 12.

En nøgle til forståelse af medmennesker
Men inden nogen får alt dette vendt til at være vores egen lille bekymring for vores eget handelsgymnasium og dets undervisere, så vil jeg pointere et væsentligt faktum: Handel rimer på kulturforståelse. Nutidens virkelighed med global handel, transport af varer og mennesker har gjort verdenen lille – og det forhold ændres der næppe på i fremtiden.

For handelsgymnasiet i almen forstand udgør handel, sprog, kulturforståelse og innovation et fyrtårn: Kulturforståelse er ikke blot en nøgle til en forståelse af medmennesker på tværs af kulturer, forståelse af kulturelle forskelle eller viden om forretningskultur – er det god skik at bukke, give hånd eller kysse med modparten til et forretningsmøde i Rusland, Kina eller Frankrig?

Kulturforståelse er også et fag, som vi ser indgå i den vifte af kompetencer, som vi gør klogest i at give vores unge med som nøgle til fremtiden.

Faget gør eleverne nysgerrige
Det er livsmestring på højt plan: Kulturforståelse gør vores elever nysgerrige på vores omverdenen – og det er en styrke i vores globaliserede verden. Her er konstant behov for at være udstyret med viden og forståelse. Der hersker inden for et enkelt samfund adskillige kulturer, så kulturforståelse har således også sin berettigelse i såvel et mikro- som i et makroperspektiv.

Kulturforståelse kommer det enkelte individ til gode som et personligt kulturberedskab, som kan øge ens bevidsthed om egen og andres adfærd. Man bliver parat til at leve livet i og uden for Danmark.

Globaliseringen er en del af vores DNA
Internationalisering og globalisering ligger os generelt på sinde på Køge Handelsskole, og interessen udgør stor del af vores DNA, som vi gør stor dyd ud af at indkode i vores elever både på og uden for IBS-studieretningerne på handelsgymnasiet. Vi har tre internationale koordinatorer på skolen, og de gør en stor indsats for at løfte snakken til konkrete handlinger og tiltag.

Gennem et koncentreret arbejde opnåede koordinatorerne den eftertragtede blåstempling i november 2015, hvor Uddannelses- og Forskningsministeriet tildelte Køge Handelsskole VET Mobility Charter, som betyder en fast 5-årig aftale om udlandsophold med Erasmus+ for elever, studerende og ansatte på Køge Handelsskole. Fra vores ungdomsuddannelser – både erhvervsuddannelserne og handelsgymnasiet – har vi allerede gennem fire år udsendt unge i sprog- og praktikophold til Malta, England, Tyskland, Spanien og Frankrig.

Forståelsen for vores omverden er essentiel
De internationale koordinatorer arbejder sideløbende med at få unge fra alle slags ungdomsuddannelser i Praktik i Udlandet. Møder med og forståelse for vores omverden og vores medmennesker finder vi essentielle at give de unge med videre i bagagen. Og det vedrører jo ikke blot i en handelsmæssig kontekst, som jo må siges at være centralt for handelsgymnasiet som helhed.

I det lys finder vi det bemærkelsesværdigt, at Kulturforståelse B i oplægget forsvinder som studieretningsfag i den nye gymnasiereform for HHX. Reelt har Kulturforståelse også potentiale til at fylde meget mere i den almene dannelse af børn og unge gennem hele skolegangen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00