Debat

Hf-elev: Vi skal tale FGU op

Det er ærgerligt, at mange udelukkende ser FGU som noget for unge med store personlige eller psykiske udfordringer. Hvis kommunikationen bedre reflekterede virkeligheden, er jeg sikker på, at flere unge ville påbegynde et FGU-forløb, skriver Lucas Grøndal.

På hf har jeg mødt en hel del unge, som, jeg tror, med stor fordel ville have kunnet tage et år på FGU inden da, skriver Lucas Grøndal.
På hf har jeg mødt en hel del unge, som, jeg tror, med stor fordel ville have kunnet tage et år på FGU inden da, skriver Lucas Grøndal.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der er ingen tvivl om, at kommunikationen er super vigtig, når det gælder om at nå de 50.000 unge, der står uden uddannelse og job.

Hvad der er uddannelsesmæssigt relevant og kan styrke de unge, er forskellig, alt efter hvem man spørger, og hvilke unge, der er tale om. Min gamle klasselærer blev næsten helt grøn i hovedet, da jeg fortalte, at jeg havde tænkt mig at stoppe på min Steinerskole til fordel for et produktionsskoleforløb. Det blev set som et ret stort uddannelsesmæssigt tilbageskridt, og manglen på forståelse kom mildest talt lidt bag på mig.

Lærere har en tendens til at favorisere den uddannelse, som deres egen arbejdsplads faciliterer, men som jeg ser det, findes der i Danmark ikke noget som første- og andenrangsuddannelser. Unges uddannelse er ikke altid en lige vej, og behovet for oprettelsen af FGU er et klart bevis på det.

I Modstrøm forsøger vi, at bringe FGU-elevernes erfaringer i spil for at få skabt et mere nuanceret og retvisende billede af FGU.

Lucas Grøndal
Hf-studerende

På produktionsskolen og FGU har jeg gentagne gange set mine kammerater gå fra at være direkte skoletrætte til særdeles uddannelsesparate. Og det på trods af de markante opstartsproblemer, som FGU døjede med i det første års tid.

Det er ret imponerende resultater fra en uddannelse, som knapt er blevet tør bag ørerne, og i det nuværende uddannelses-landskab er resultater som disse mere end velkomne.

Hvis kommunikationen omkring FGU bedre reflekterede virkeligheden, er jeg sikker på, at flere unge ville være interesserede i at påbegynde et FGU-forløb.

Og her tænker jeg ikke kun på kommunikation rettet mod de unge, men også rettet mod alle de lærere og studievejledere, der hjælper unge med at få overblik over deres muligheder og træffe et valg. De har mere end nogen andre – forældrene undtaget – et ansvar for at give de unge et sagligt og retvisende billede af deres uddannelsesmuligheder.

Bredde og rummelighed

På hf har jeg mødt en hel del unge, som, jeg tror, med stor fordel ville have kunnet tage et år på FGU inden da – og således være meget bedre stillet i forhold til at få det optimale ud af forløbet og fremtidige uddannelse helt generelt.

Jeg kan ikke vide, hvilke råd deres studievejleder gav dem, men i en rundspørge i min klasse svarede cirka halvdelen af eleverne, at de ikke vidste, hvad de skulle efter hf. Så der ville sandsynligvis være plads til at tage en afstikker til FGU, hvis de havde været mere bevidste om fordelene derved.

Jeg synes, det er ærgerligt, at flere stempler FGU og udelukkende tror, at det er for unge, der har store personlige eller psykiske udfordringer. Virkeligheden er mere nuanceret end som så. Det er rigtig, at der på FGU går et antal elever, som døjer med noget mentalt eller fysisk. Men det er mere et tegn på uddannelsens bredde og rummelighed, end det er en kilde til bekymring.

I Modstrøm forsøger vi, at bringe FGU-elevernes erfaringer i spil for at få skabt et mere nuanceret og retvisende billede af FGU i den offentlige debat. Vi er langt fra i mål med dette, men jeg er overbevist om, at det på længere sigt er en af løsningerne på, hvordan vi får styrket FGU som en vej for alle de unge, der af den ene eller den anden grund står uden uddannelse og job.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00