Hjernepauser og klart sprog skal stoppe frafald blandt elever
Agnete Finnemann Scheel
Sproget kan være uforståeligt for mange elever, og så bliver de hægtet af fra starten. Og selvom de spørger: 'Hvad betyder det?', så kan de ikke engang forstå forklaringen.
Kristine Hecksher
Projektleder, Preventing Dropout
Hvidovre Gymnasium og HF
CPH West
Høje-Taastrup Gymnasium Kongsholm Gymnasium og HF Københavns Åbne Gymnasium Rødovre Gymnasium
Tårnby Gymnasium og HF
Frafaldsprocenten for gymnasiet i Danmark var i 2011 gennemsnitlig 13 procent og på erhvervsuddannelser er den 47 procent.
For den svenske gymnasieskolan er tallet tilsvarende 49,8 procent.
Du kender det måske godt, når man forlader skærmen og tastaturet for at strække stængerne i en spadseretur hen til kaffen eller kollegaen? Eller måske lader du hæve-sænkebordet gå i luften et par gange om dagen, eller besøger kiosken bare for at få blod til benene og lidt luft til hjernen.
Bevægelse hjælper nemlig på koncentrationen, og derfor skal det også arbejdes ind i ungdomsuddannelserne, lyder de foreløbige konklusioner fra forskningsprojektet Preventing Dropout.
Projektet begyndte i september 2011 og undersøger, hvordan man kan stoppe det store frafald i ungdomsuddannelserne, og hvad frafaldet skyldes.
Preventing Dropout
Skolerne, som er med i projektet, samarbejder om at udvikle og teste forskellige undervisningsforløb, men har også fokus på at opdage barrierer i skolestrukturen, som kan skabe frafald.
Projektet fokuserer på fem områder:
- Elevtrivsel (bevægelse i undervisningen, motivation/målsætning, klasserumskultur)
- Fremtidens vejledning
- Sproglig udvikling (sprogstøttende undervisning)
- Inkluderende undervisning
- Ledelse med fokus på fastholdelse