KL og lærerne jubler over Folketingets kamp mod vikarer
FAGLIGHED: Færre vikarer og mere ro på skolerne. Det bliver konsekvensen af, at Folketinget vil udskyde ambition om fuld linjefagsdækning, lyder det fra KL og lærerne.
Malte Bruhn
JournalistMålet var ambitiøst, men urealistisk.
Jeanette Sjøberg
Formand for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening
”Vi er rigtig godt tilfredse.”
Det siger Thomas Gyldal Petersen (S), formand for KL’s Børne- og Undervisningsudvalg, efter folkeskoleforligskredsen onsdag udskød ambitionen om, at 95 procent af al undervisning i 2020 skal varetages af en lærer med linjefagskompetencer.
Som en del af den nye folkeskoleaftale har politikerne nu udskudt fristen til 2025.
Kompetencedækning i folkeskolen
Målet om 95 procent kompetencedækning (fuld kompetencedækning) blev indgået mellem KL og regeringen som en del af kommunernes økonomiaftale for 2014. Den er en del af folkeskolereformen.
Kompetencedækning er defineret som andelen af planlagte undervisningstimer, der varetages af undervisere med kompetenceniveauerne ’undervisningskompetence’ og ’tilsvarende kompetencer’ i forhold til det samlede timetal. Der er anvendt følgende definitioner:
- At have undervisningskompetence i et fag betyder, at underviseren har haft det pågældende fag som linjefag på læreruddannelsen.
- At have kompetencer svarende til undervisningskompetence betyder, at underviseren f.eks. har en efteruddannelse, videreuddannelse, kompetencegivende uddannelse eller et længerevarende kursusforløb, der vurderes at give kompetencer svarende til undervisningskompetence. Skolens leder må foretage et skøn i denne forbindelse.
Fakta fra Undervisningsministeriet