Kommentar af 
Lars Qvortrup

Lars Qvortrup: Frederiksen og Tesfaye udviser manglende respekt for forskningen

Politikerne lader frygten styre debatten og udviser manglende respekt for forskningen i deres bombastiske udmeldinger om unges skærmforbrug, skriver Lars Qvortrup.

Hvis ikke politikerne lader sig informere af forskningen, er det betænkeligt, skriver Lars Qvortrup.
Hvis ikke politikerne lader sig informere af forskningen, er det betænkeligt, skriver Lars Qvortrup.Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Lars Qvortrup
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I Danmark er der tilsyneladende tre nationale eksperter i børn og unges brug af smartphones: Lars Sandahl Sørensen, administrende direktør for DI, Mette Frederiksen, statsminister, og Mattias Tesfaye, børne- og undervisningsminister.

Lars Sandahl Sørensen kundgjorde 14. maj, at kunne se en "direkte kobling" mellem mistrivsel og børn og unges brug af skærme og digitale universer. Derfor foreslog han et nationalt stop for brug af mobiltelefoner i landets folkeskoler, medmindre de er relevante i forhold til undervisningen.

Mattias Tesfaye tilsluttede sig uden tøven opråbet. Ovenikøbet vidste han tilsyneladende, hvad børn og unge bruger deres smartphone til: ”De spilder deres barndom på at glo ind i et fordummende univers bestående af røvsyge videoer, tomme kalorier og hvidt brød frem for at lege og at udvikle sociale færdigheder”.

I børnehaverne skal man forbyde brugen af skærme, så ungerne ikke sidder og ser Gurli Gris hele dagen.

Frygt skaber afmagt, og afmagt kalder på adfærdsregulering og forbud

Lars Qvortrup

Ni dage efter fik vi konklusionen, da Mette Frederiksen med en allerede berømt replik i Folketinget sagde, at nu om dage er ”det ikke trafikken, der er det farligste for børn nu. Det er den her”, hvorefter hun rakte sin smartphone frem.

To ting falder i øjnene: Der udvises en disrespekt for forskning. Og der anlægges et perspektiv baseret på frygt.

Hvad angår den manglende respekt for forskningen, tyder alt på, at der ikke er forskningsbelæg for de bombastiske udmeldinger: Det er ikke sandt, at børn glor på iPads i børnehaverne.

Masser af forskning viser, at unge bruger smartphones på en langt mere varieret og nuanceret måde, end politikerne mener.

Og der er ikke belæg for, at der er en klar og entydig sammenhæng mellem brugen af digitale medier og mistrivsel: Et meget solidt forskningsreview fra VIVE fra 2022 konkluderer for eksempel, at digitale medier ganske vist kan have uønskede konsekvenser og være stressende, men at digitalt mediebrug er en central del af unges liv, som blandt andet hjælper dem med at dyrke og opretholde fællesskaber.  

Men alt det spiller tilsyneladende ikke nogen rolle. Med en bemærkelsesværdig bemærkning har Mattias Tesfaye erklæret, at han fortrinsvist vil interessere sig for forskning, der bekræfter hans private oplevelser.

Læs også

Forskere inden for digital pædagogik vil der blive lyttet mindre til end før, slog han fast. Naturligvis skal politik ikke ”baseres” på forskning, men hvis ikke politikerne lader sig informere af forskningen, er det betænkeligt. I så fald er politik alene et resultat af ideologiske forestillinger og mavefornemmelser.

Endnu mere betænkeligt er det imidlertid, at der anlægges et perspektiv baseret på frygt. Formlen er, at frygt skaber afmagt, og afmagt kalder på adfærdsregulering og forbud.

Som Christian Bennike skriver i sin aktuelle bog 'Engang troede vi på fremtiden', er der sket et skift fra optimisme til sortsyn. Ja, selv Svend Brinkmann, som i mange år har tordnet mod fremskridtet og anbefalet, at vi alle skiftede ja-hatten ud med en nej-hat, kan se at tidsånden har ændret sig.

I forhold til børn og unge kan man pege på tre eksempler: Coronakrisen, mistrivselsbølgen og nu kritikken af de digitale medier. Alle tre er de præget af frygt. I alle tilfælde anlægges der en sygdomsmetafor. Og for alle tres vedkommende er resultatet adfærdsregulering og forbud.

Hvad angår coronakrisen var det for så vidt forståeligt: Covid-19 var en pandemi, som vi ikke havde kendskab til. Derfor var reaktionen massive og øjeblikkelige børnehave- og skolelukninger begrundet i frygt.

Hvis blot frygten er stor nok, er der ikke grænser for, hvad staten kan blande sig i

Lars Qvortrup

Pludselig var børne- og ungdomslivet præget af regulering og forbud, som mange unge paradoksalt nok håndterede ved hjælp af digitale medier.

Problemet er, at det ikke alene skabte en stemning af sygdomsrelateret frygt blandt de unge, men at det også viste sig at være en effektiv politisk styringsmekanisme. Hvis blot frygten er stor nok, er der ikke grænser for, hvad staten kan blande sig i.

Denne fortælling genfandt man i mistrivselsdebatten, som kulminerede under valgkampen i 2022: Det fremstod hurtigt som en fastslået kendsgerning, at cirka halvdelen af alle børn og unge var udsat for mistrivsel.

Konsekvensen var, at mange unge oplever sig som skrøbelige og sårbare. Og når man selv er hjælpeløs, beder man om diagnoser og hjælp udefra.

Det er denne fortælling, der nu er genopstået i forhold til de digitale medier. Smartphonen er smittefarlig og skal låses inde. Kigger man på skærmen, er man fortabt.

Ikke mindst børn og unge er i farezonen, og derfor må vi – de voksne i almindelighed og staten i særdeleshed – passe på dem med forbud og adfærdsregulering.

Heroverfor står en pædagogik, der orienterer sig mod handlekompetencer. Vi skal tage udgangspunkt i de unges brug af smartphones, der, som blandt andet VIVE har slået fast, både bruges til at hente viden, til at skabe og opretholde sociale fællesskaber, til sjov og underholdning – men som også kan være stressende og afhængighedsskabende.

Vi skal sammen med dem blive enige om, hvordan man bruger smartphones på en fornuftig måde, og hvornår man skal lægge dem til side, ja, eventuelt slukke dem, så de ikke distraherer.

Læs også

Vi skal bruge dem i undervisningen, når det giver mening, fordi det er kompetenceskabende at kende de digitale hjælpemidler og deres begrænsninger.

Vi skal prioritere teknologiforståelse, enten som et element i andre fag eller som et selvstændigt fag, for at få et nuanceret og kompetent forhold til fordele og ulemper, og for at udvikle digital dannelse. Og alt dette skal naturligvis suppleres med, at man adfærdsregulerer de store digitale udbydere.

Børn og unge bliver ikke sikre i trafikken, hvis man forbyder dem at gå over vejen. Men samtidig med at vi hjælpe dem med at blive trafikkompetente, skal vi naturligvis lave fartregulering på skolevejen. Det samme gælder for de digitale medier.

Drop sygdoms-, frygt- og forbudsfortællingen. Sæt fokus på at udvikle digitale kompetencer sammen med alle de andre sociale og faglige kompetencer, børn og unge skal have, hvis de skal begå sig i et samfund, der med garanti ikke er blevet mindre digitalt, når de forlader skolen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Qvortrup

Professor emeritus, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet
mag.art. i sprog- og medievidenskab (Aarhus Uni. 1974)

Mattias Tesfaye

Børne- og undervisningsminister, MF (S)
murersvend (Skanska og Århus Tekniske Skole 2001)

Lars Sandahl Sørensen

Adm. direktør, Dansk Industri, næstformand, PensionDanmark

0:000:00