Liberal Alliance: 95 mål er håbløst

INTERVIEW: Liberal Alliance kan få de afgørende mandater, men hvad mener de om erhvervsskoler, folkeskolen, læreruddannelsen og meget mere. Uddannelsesordfører Villum Christensen giver svaret.
Foto: Liberal Alliance via Flickr
Kristian Aaskov Nielsen

Man spiller et teater, hvor man kalder det et vigtigt styringsredskab. Målsætninger skal være en hjælp i ens prioriteringer. Hvad skal man ellers med mål.

Villum Christensen
Uddannelsesordfører, Liberal Alliance

Der er hvert fald nogle proportioner, som er ude af trit for de velbegavede. Hvis de velbegavede ikke får muligheder, så kapsles de inde. Derfor er det et problem, at vi bruger 20-25 procent af midlerne på specialområdet.

Villum Christensen
Uddannelsesordfører, Liberal Alliance

Det betyder meget, at man giver 50.000 kroner for hver lærling, man tager ind. Det er godt med nogle kontante tiltag, eller ender vi i 80'ernes enorme ungdomsarbejdsløshed.

Villum Christensen
Uddannelsesordfører, Liberal Alliance

Vi kan snakke om lærerplaner, skemaer og kontrol - det er en myg ved siden af betydningen at have veluddannede lærere.

Villum Christensen
Uddannelsesordfører, Liberal Alliance

Unge mennesker spørger ikke, hvad jeg kan blive, men hvem er jeg. De vil have identitet, og derfor vil man hellere ind på et universitet end noget, man ikke kan stave til eller ikke kan forklare.

Villum Christensen
Uddannelsesordfører, Liberal Alliance
Fakta

Det forholder Villum Christensen sig til i interviewet:
- 95 procents-mål
- Mere plads til dygtige elever
- Selveje i folkeskolen
- Nedskæringer på friskolerne
- Praktikmangel og skolepraktik 
- Erhvervsskolernes styrke 
- Forsvar af nedskæring på efteruddannelse
- Læreruddannelse på universitetet
- Professionshøjskolerne under universiteterne
- LA's muligheder for flere forlig

Vækst, skat, frihed og en effektiv offentlig sektor. Det er de mærkesager, som Liberal Alliance slår sig op på. Med helsidesannoncer er det lykkedes partiet at vække de liberale vælgere, og man står nu mod alle odds til at komme i Folketinget efter næste valg.

Hvis den borgerlige regering skal overleve, bliver det sandsynligvis med støtte fra Liberal Alliance. Men hvad mener partiet om uddannelsespolitikken? Partiets uddannelsesordfører Villum Christensen mener, at uddannelsespolitikken er vigtig set i lyset af deres mærkesag: vækst.

"Man skal ikke kigge meget i avisen for at se, hvor meget Danmark drøner ned ad hitlisten i forhold til produktivitet og vækst. Her er det indlysende, at forskning og uddannelse er centralt i forhold til at få det vendt," siger Villum Christensen og forsætter:

"Derfor er det også pinligt og beklageligt, at det skal stå for. Det er interessant, hvis man vil være blandt verdens bedste - de mål, som vores gode statsminister stiller op - og hvad der så rent faktisk sker på økonomisiden. Der er nogle ting, som ikke rigtig hænger sammen. Det er frustrerende. Vi sidder på hænderne i forhold til reformerne og ofrer det, vi skal leve af i fremtiden: de arbejdende og de unge," siger Villum Christensen.

95 procent-målsætningen er håbløs
Omdrejningspunktet for meget af uddannelsespolitikken tager udgangspunkt i 95 procent-målsætningen. Fundamentet for en bedre folkeskole, som regeringen og skolernes rejsehold har og stadig arbejder på, bygger på, at målsætningen skal opfyldes. Men det er man ikke enig i i Liberal Alliance.

"Det er håbløst. Hvorfor lige 95, hvor kommer det tal fra? Jeg kan godt forstå, man skal hæve overliggeren og have noget at gå efter. Men alene de svage unge gnaver de første 10 procent af. Det bliver utrolig svært at komme op på 95 procent. Jeg ved heller ikke, hvor meget hjælp det er, man ser jo også, at det går den anden vej," siger Villum Christensen.

"Når man når ned i de faglige miljøer, hvor produktionsapparatet er, så aner de intet om de tal. Og hvis de gjorde, ville de så overhovedet være drevet af det? Aldrig i livet. Man spiller et teater, hvor man kalder det et vigtigt styringsredskab. Målsætninger skal være en hjælp i ens prioriteringer. Hvad skal man ellers med mål," siger Villum Christensen.

Dokumentation

Fra Liberal Alliances principprogram - afsnittet "Uddannelse og forskning":

Uddannelsessystemet skal give lige muligheder til alle og medvirke til at bryde den negative sociale arv.

Skolen er en hjørnesten i det danske samfund. Den danske friskoletradition skal bevares og styrkes. Folkeskolen skal sættes fri. Skolen skal have udstrakt selvstyre og alene blive mødt med overordnede krav til faglighed og kvalitet i undervisningen.

Det danske uddannelsessystem skal give bedre plads til de kloge elever. Elever og studerende, der er særligt dygtige, skal anerkendes og få særlige muligheder for at dygtiggøre sig yderligere.

Uddannelse er også voksenuddannelse og efteruddannelse. Samfundet har en stor interesse i, at dets borgere opkvalificerer sig gennem hele arbejdslivet.

Det skal være muligt at drive private universiteter. Universiteterne og forskningen skal have reel uafhængighed af staten og tilskyndes til at indgå partnerskab med private virksomheder og fonde.

Staten skal ikke styre forskningen. Forskningsmidler fra staten skal fortrinsvis gå til grundforskning.


0:000:00