Debat

Naturfagslærere: Besparelser på CFU vil gå hårdt udover naturvidenskabelige fag

Center for Undervisningsmidler spiller en afgørende rolle i at skaffe de mange læringsmidler, som naturfagsundervisningen i folkeskolen kræver. Vi er nervøse for de negative konsekvenser, som de kommende besparelser i centeret vil få for fagene, skriver fem lærerforeninger.

Besparelser i Center for Undervisningsmidler vil få betydelige konsekvenser for naturfagsundervisningen, der kræver mange ressourcer, som ikke alle skoler har råd til uden hjælp, skriver fem lærerforeninger.
Besparelser i Center for Undervisningsmidler vil få betydelige konsekvenser for naturfagsundervisningen, der kræver mange ressourcer, som ikke alle skoler har råd til uden hjælp, skriver fem lærerforeninger.Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi befinder os i en spændende tid. Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) vil prioritere mere praktisk faglighed, og på Sorø-mødet blev der endda talt om "fagenes fest," hvor udfordringerne inden for forskellige fag, herunder naturvidenskab og teknologi, blev drøftet.

En af de største udfordringer er manglende faglokaler og undervisningsmidler.

Afsendere:
  • Brian Ravnborg, formand, Biologiforbundet, konsulent, Center for Undervisningsmidler
  • Lars Bo Kinnerup, formand, Geografforbundet
  • Jens Peter Christensen, formand, Danmarks Matematiklærerforening
  • Emil Hjerl, formand, Danmarks Naturfagslærerforening, konsulent, Center for Undervisningsmidler
  • Regitze Flannov, formand, Danmarks Lærerforenings Undervisningsudvalg

Naturfagsundervisningen skal være undersøgende og eksperimenterende og foregår både på skolen, i faglokaler og udendørs, og til det kræves der konkrete materialer til en hel klasse. Det er en betydelig økonomisk byrde for mange skoler.

I de seneste mange år har den danske folkeskole også haft stort fokus på digital læring og faglig læsning.

Digitale læremidler, herunder portaludbydere og implementering af digitale teknologier som Lego Mindstorms, Bluebots og Makey Makey-robotter, er en stor udgift for folkeskolerne og omkostningerne ved faglige lærebøger til 25 elever er også betydelige.

Cfu har afgørende betydning

Her træder Center for Undervisningsmidler (Cfu) ind i billedet og udfører en afgørende opgave ved at stille læremidler til rådighed, som skolerne ellers ikke ville have råd til at anskaffe. Disse læremiddelpakker, eksempelvis inden for faglig læsning eller som materialekasser med analoge materialer, kan på et år blive brugt af adskillige skoler.

Derfor er vi i de faglige foreninger alvorligt bekymrede for de foreslåede besparelser på Cfu'ernes budget i regeringens finanslovsforslag.

Læs også

Vi er nervøse for, at det vil påvirke fagene negativt og føre til en større opdeling mellem skoler med ressourcer og skoler uden. Dette kan resultere i, at nogle elever får fantastiske naturvidenskabelige oplevelser, mens andre går glip af dem.

Ud over udlån af materialer udfører Cfu'erne også en anden vigtig opgave, nemlig skræddersyede faglige kurser til den enkelte skole. Dette kan omfatte kompetenceløft til uuddannede natur/teknologi-lærere, forberedelse til afgangsprøver og valg af undervisningsmaterialer, der passer til den enkelte skole.

En mindre kendt del af Cfu'ernes arbejde er at implementere den seneste viden fra forskning om didaktik, pædagogik og læring i folkeskolen.

Dårligt sted at spare

En besparelse på 21 procent af Cfu's budget kan efter de faglige foreningers mening ikke undgå at påvirke hver enkelt skole, der i øjeblikket drager stor fordel af Cfu's læremidler og kurser.

Vi er nervøse for, at det vil påvirke fagene negativt og føre til en større opdeling mellem skoler med ressourcer og skoler uden.

Se afsendere i faktaboks

Det er et virkeligt dårligt sted at spare. Vi står i en situation, hvor undervisningsministeren har annonceret, at vi skal forny folkeskolens fagrække og skabe bedre balance mellem både teori og praksis og analoge og digitale læremidler. En udvikling, som vi gerne understøtter.

Her har cfu’erne nogle meget vigtige kompetencer, som har betydning for kvalitet i undervisningen på alle landets folkeskoler, og i det lys virker det helt uforståeligt at spare på cfu.

En opfordring går til Christina Egelund (M) om at tage en samtale med børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye om konsekvenserne af denne besparelse, da det sandsynligvis vil føre til øgede udgifter for Undervisningsministeriet på længere sigt, når hver skole søger midler til aktiviteter, de kun kan gennemføre én gang om året, i stedet for som nu at deles om dem fra en fælles pulje.

Mange folkeskoler står allerede overfor store økonomiske udfordringer på grund af kommunale besparelser – lad os ikke forringe deres muligheder for at lave god undervisning yderligere.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mattias Tesfaye

Børne- og undervisningsminister, MF (S)
murersvend (Skanska og Århus Tekniske Skole 2001)

Christina Egelund

Uddannelses- og forskningsminister (M), fhv. MF og gruppeformand (LA) 2015-19
studier i moderne litteratur (Sorbonne, Paris 2000-03)

Jens Peter Christensen

Formand, Matematiklærerforeningen, lærer, Skørping Skole
bachelor i matematik, fysik/kemi og kristendomkundskab (UCN 2006)

0:000:00