Ny kampagne vil fjerne sexistiske kalendere: "Flere kvinder skal finde tekniske erhvervsuddannelser attraktive"

Sexistisk kultur på erhvervsskoler kan betyde, at færre kvinder vælger de tekniske uddannelser. Men det skal der laves om på med en ny kampagne, der sætter fokus på blandt andet nøgenkalendere.

Det er kun 3,2 procent af alle, der studerer elektrikeruddannelser, der er kvinder. Det skal der nu laves om på ved at ændre en sexistisk kultur, der fylder i de mandsdominerede fag.
Det er kun 3,2 procent af alle, der studerer elektrikeruddannelser, der er kvinder. Det skal der nu laves om på ved at ændre en sexistisk kultur, der fylder i de mandsdominerede fag.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Jonas Wiinblad Overgaard

Det skal være slut med grænseoverskridende mandehørm og sexistisk kultur på landets erhvervsskoler. 

Det er målet med en ny kampagne, der konkret går på, at nøgenkalendere skal rives ned fra væggene på landets erhvervsuddannelsesinstitutioner, og at der skal startes en debat om et mere inkluderende uddannelsesmiljø. 

"Vi skal skabe nogle arbejdspladser og uddannelser, der også er attraktive for kvinder," siger Tina Voldby.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00