Råd anbefaler mere selvstyre i folkeskolen efter reform
ÅRSBERETNING: Kommunerne og de enkelte skoler bør have mere lokalt råderum i implementeringen af folkeskolereformen, lyder anbefalingen fra Rådet for Børns Læring, som netop er udkommet med sin årlige beretning.
Marie Dissing Sandahl
Formandskabet består af direktør Agi Csonka (formand), rektor Stefan Hermann, dagtilbudsleder Fie Lademann, forsknings- og udviklingschef Andreas Rasch-Christensen, skoleleder Gitte Reimann, professor Charlotte Ringsmose og børne- og kulturdirektør Anders-Peter Østergaard.
Desuden er der 18 medlemmer af rådet, som er indstilet af organisationer på dagtilbuds- og skoleområdet.
Der skal være bedre plads til lokalt råderum i implementeringen af folkeskolereformen. Det er en af anbefalingerne fra Rådet for Børns Læring til især undervisningsministeren og forligskredsen, men også kommuner og skoleledere.
”Når man laver en så stor reform og stiller så mange og forskelligartede krav til skolerne, kan man på den ene side godt forstå, at politikerne stiller krav om, at det bliver implementeret, men omvendt er man nødt til at anerkende, at der skal være et lokalt råderum,” siger rådets formand, SFI-direktør Agi Csonka.
”Det er nødvendigt i enhver forandringsproces at kunne tage bestik af, hvad man med en rimelig kvalitet kan lave på nuværende tidspunkt, og hvad man bliver nødt til at vente med at gøre, til man er sikker på, at kvaliteten er i orden. Det står på side 1 i forandringsledelsesbogen,” fortsætter hun.